Aan wie moet je jouw adreswijziging doorgeven bij een verhuis?

|Posted by | Lifestyle
adreswijziging doorgeven

Bij verhuizen komen er heel wat vervelende klusjes kijken. Eén ervan is je adreswijziging doorgeven aan de overheid, je familie en vrienden, en alle bedrijven waarbij je klant bent. Maar hoe zorg je ervoor dat je niemand vergeet? Wij voorzien je van een handige checklist voor het doorgeven van je nieuwe adres. 

Eerst naar het gemeentehuis

Als je verhuist, moet je jou eerst en vooral inschrijven bij de bevolkingsdienst van je nieuwe stad of gemeente. Daarvoor heb je acht werkdagen de tijd. Jouw nieuwe gemeente brengt jouw oude gemeente op de hoogte van je verhuis. Zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist, ben je verplicht om je nieuw adres aan te geven. 

Om je adreswijziging door te geven, moet je jou identificeren met jouw persoonsgegevens en rijksregisternummer. Je kan zelf naar jouw gemeentehuis gaan, maar mag ook schriftelijk, elektronisch of per fax jouw adreswijziging doorgeven. Na de aanmelding zal je bezoek krijgen van de wijkagent die zal controleren of het nieuwe adres jouw hoofdverblijfplaats is. Als dat zo is, kan je jouw adres ook laten aanpassen op jouw elektronische identiteitskaart. 

Enkele instanties zijn automatisch op de hoogte van je adreswijziging

De overheidsinstanties en enkele andere instellingen worden automatisch op de hoogte gebracht van jouw adreswijziging. Voor de volgende instellingen hoef je dus zelf niets te regelen in verband met jouw verhuis: 

Ziekenfonds
Sociale zekerheidsinstellingen
Gewestelijke huisvestingsmaatschappijen
Fondsen voor bestaanszekerheid
Kinderbijslagfonds
Kind en Gezin
OCMW
Arbeidsongevallenverzekeraars
Kassen voor jaarlijkse vakantie
VDAB en ACTIRIS

Na jouw verhuis zou je dus automatisch de briefpost voor bijvoorbeeld jouw belastingen op het juiste adres moeten ontvangen. Als dat niet het geval is, controleer je best de gegevens op je elektronische identiteitskaart door hem te laten inlezen. Misschien werd er een fout gemaakt op het gemeentehuis? Of misschien ben je vergeten jouw busnummer door te geven? Zorg ervoor dat je adreswijziging bij deze belangrijke instanties correct is doorgegeven voor een vlotte start in je nieuwe woning. 

Andere instanties moet je zelf verwittigen van je adreswijziging

Gelukkig zijn de belangrijkst instellingen automatisch op de hoogte van je adreswijziging, maar er zijn toch nog enkele instanties waaraan je zelf jouw nieuw adres moet doorgeven. Dat doe je ook best zo snel mogelijk om te vermijden dat je post verloren gaat, of dat je betalingsachterstanden oploopt omdat je facturen op het verkeerde adres aankomen. Aan deze instanties moet je zelf jouw adreswijziging doorgeven: 

Elektriciteits-, gas- en waterleverancier
Kabelmaatschappij, telefoonmaatschappij en/of internetprovider
Bank en verzekeringsmaatschappij(en)
Je werkgever
Uitbetalingskas voor werkloosheidsuitkeringen
VDAB en ACTIRIS als je werkzoekende bent
Je huisarts
Je tandarts
DogID.be of CatID.be als jouw hond of kat een chip heeft
De kranten en tijdschriften waarop je geabonneerd bent
De verenigingen waarvan je lid bent
De bedrijven waarbij je een klantenkaart hebt
De websites waarop je jouw adres geregistreerd hebt

Conclusie

Je moet heel wat instanties, maar natuurlijk ook je familie en vrienden, op de hoogte brengen van je adreswijziging. Gelukkig verloopt dat bij de belangrijkste instellingen automatisch en moet je maar voor een paar instellingen zelf de handen uit de mouwen steken. Met deze handige checklist zorg je ervoor dat je niets vergeet!

Avatar

Over Sien Droeshout

Het is geen geheim dat ik me als content marketeer bij TopCompare uren mag verdiepen in de allerlaatste nieuwtjes van de financiële wereld. Alleen zo kan ik mensen op een duidelijke en leuke manier informeren over financiële producten, én hen helpen de beste keuzes te maken.