[Advies van Toppy] Nieuwe auto: welke brandstof moet je kiezen?

|Posted by | Auto
Tags: ,

Belgen zijn gek op auto’s, dat is algemeen bekend. Ieder jaar neemt het aantal voertuigen op de Belgische wegen toe. Wanneer het tijd is om een nieuwe auto te kopen, is het gebruikelijk om je af te vragen wat voor soort brandstof jouw voorkeur heeft. Is het beter om te kiezen voor een auto die rijdt op elektriciteit, hybride, diesel of benzine? De keuze is de afgelopen jaren gecompliceerder geworden, wat is nu écht goed voor het milieu (en jouw portemonnee)? In deze blog leggen we de verschillende voor- en nadelen van elk type brandstof uit en welke nieuwe Belgische wetgeving jouw keuze kan beïnvloeden.

Brandstof: Diesel of benzine?

De Belgische overheid heeft zichzelf ten doel gesteld om het verschil aan de pomp tussen de twee belangrijkste soorten brandstof, benzine en diesel, te verkleinen. Met als einddoel om het gebruik van dieselvoertuigen terug te dringen. Een middel waarmee ze dit probeert te bereiken zijn accijnzen. Door de prijsstijging die hieruit volgt is de vraag naar dieselvoertuigen aan het afnemen. Daarnaast zijn de lange termijn kosten voor een benzinevoertuig over het algemeen lager dan die van een dieselvoertuig, die hogere onderhoudskosten heeft.

Maar wanneer moet je nou het ene type auto boven de ander verkiezen? Hier zijn enkele zaken om te overwegen.

Benzinevoertuig:

  • Kilometerstand: minder dan 20.000 km / jaar;
  • Brandstofverbruik: hoog;
  • Gebruik: perfecte auto voor kleine dagelijkse uitstapjes;
  • Besparing: Benzinevoertuigen hebben lagere kosten dan diesels. Daarnaast laten recente modellen betere resultaten zien met betrekking tot luchtkwaliteit (zowel korte- als lange termijn);
  • CO²-emissies: laag, een liter benzine weegt 750 gram en bestaat voor 87% uit koolstof (652 g koolstof per liter), het kost 1740 g zuurstof om deze koolstof te verbranden. Als jouw voertuig dus 5L / 100km verbruikt, vertegenwoordigt dit 119,6 g CO² / km afgelegd. ⇒ (5 x (652 + 1740)) / 100 = 119,6 g CO² per km.

Diesel auto:

  • Kilometerstand: Om het prijsverschil met een auto die rijdt op benzine goed te maken, moet je meer kilometers afleggen. Dit komt over het algemeen neer op zo’n 25.000 km / jaar;
  • Brandstofverbruik: laag;
  • Gebruik: langere ritten of zware lading, bijvoorbeeld een aanhangwagen of caravan. Perfect voor uitstapjes met grote gezinnen;
  • CO²-uitstoot: hoog, een liter diesel weegt 835 gram en is samengesteld uit 86,2% koolstof (720 g koolstof per liter). Om deze koolstof om te zetten in CO² is 1920 g zuurstof nodig. Daarnaast produceren dieselvoertuigen meer stikstofoxide dan benzinevoertuigen. Via nieuwe technologieën, katalysatoren en verschillende filters voldoen deze modellen echter toch aan de emissienormen.

Het kopen van een nieuwe auto, of deze nu benzine of diesel gebruikt, vergt een substantiële investering. Om deze investering te maken, zijn er verschillende opties beschikbaar. Ten eerste, wanneer je de financiële mogelijkheid hiertoe hebt, kan je de auto contant betalen. Je bent dan in één klap in het bezit van de auto en hoeft zich verder nergens zorgen over te maken. Ten tweede kan je overwegen om een deel van het totaalbedrag contant te betalen en voor het resterende bedrag een lening af te sluiten. Op deze manier verlaag je de directe druk die zo’n investering kan hebben op jouw tegoeden. Daarnaast kan je ook besluiten om een autolening voor het gehele bedrag af te sluiten (of zelfs voor 110% of 120% als je bepaalde extra’s zoals verzekeringen en belastingen ook wilt financieren). Het is echter raadzaam om verschillende leningen te vergelijken zodat je gemakkelijk kunt zien welke lening het best bij jouw situatie past.

Hybride of plug-in hybride?

Maar de keuze van brandstoftype stopt niet bij diesel of benzine. Er zijn namelijk ook groenere alternatieven te verkrijgen zoals hybrides en plug-in hybrides.

Een hybride voertuig is een model dat gebruik maakt van diesel of benzine, maar daarnaast ook een elektromotor heeft. Deze elektromotor zorgt ervoor dat de auto tijdens het remmen de energie die uitgestraald wordt kan opslaan in een batterij. Vooral in de stad kan dit zeer voordelig zijn. Wanneer u start of herstart, laad je automatisch jouw batterij op. Hierdoor gaat de energie van het optrekken en afremmen niet verloren, maar wordt het gebruikt om extra vermogen te creëren.

De plug-in hybride vereist regelmatige oplaadbeurten, thuis of via een oplaadpunt. Wanneer je een plug-in hybride niet oplaadt, gebruik je de motor vaker, waardoor de voordelen van elektrisch rijden teniet worden gedaan. Bovendien is een plug-in hybride duurder in aanschaf, kosten die je wel terug kan verdienen als je veel op de elektromotor rijdt. Daarom is het belangrijk om jouw plug-in hybride zo vaak mogelijk op te laden.

Voor de aanschaf van hybride auto’s zijn dezelfde financieringsmogelijkheden beschikbaar als voor een diesel- of benzineauto. Sommige banken passen echter voordelige tarieven toe vanwege het ecologische karakter van hybride voertuigen.

HybridePlug-in hybride
BereikZeer beperkt – de auto zal op de thermische motor (hoofdmotor) overschakelen.30 tot 50 km (zonder uitstoot), wat genoeg is voor een groot deel van de Belgen. Als je langere afstanden wilt afleggen, kan je de verbrandingsmotor inschakelen, dit biedt meer rijcomfort.
BrandstofverbruikLaag brandstofverbruik en zeer lage CO2-emissies dankzij het vermogen om de motor uit te schakelen en zo de elektromotor te activeren.

Een herlaadbare hybride stadsauto produceert tot een derde minder CO² dan een standaard auto zonder hybride systeem.
Geen verbruik tijdens het rijden op de elektromotor (30 tot 50 km).

Ongeveer 2L / 100km (afhankelijk van de fabrikant). Bij het overschakelen naar de thermische modus zal de auto echter meer verbruiken omdat de elektromotor zwaar is (ongeveer 300 kg).
UitstootGeenLaag
GebruikPerfect voor kleine uitstapjes.Normaal, zoals bij elk ander voertuig.
Fiscaal voordeelVanaf 2020 is het belastingvoordeel afhankelijk van het vermogen van de elektromotor. Als dat niet groot genoeg is, zal de auto worden beschouwd als “valse hybride” en zal het CO2 -uitstootvolume ervan gelijk zijn aan dat van een vergelijkbaar non-hybride model. Zonder equivalent wordt het volume CO² vermenigvuldigd met 2,5.De verhouding waarop het belastingvoordeel is gebaseerd is: 0,5 kWh / 100 kg. De auto mag de CO²-uitstoot van 50g / km niet overschrijden.
Voertuigen die deze verhouding niet hebben, profiteren van een aftrek berekend op basis van de CO²-emissies van vergelijkbare non-hybride modellen.
Werkenden kunnen blijven profiteren van aantrekkelijke belastingvoordelen, zelfs na 2020. Het is daarom belangrijk om je goed te laten informeren naar deze belastingvoordelen.

Elektrisch of gas?

Naast hybride, diesel of benzine zijn er nog twee andere opties: een elektrische auto of een auto op gas (LPG of CNG). Laten we een klein overzicht geven.

Het aantal elektrische auto’s is in België sterk gestegen in 2021 tot 40.851, wat een stijging van 70% ten opzichte van vorig jaar is. Het aandeel benzine- en dieselwagens is nog altijd groter, waar de aankoopprijs van elektrische auto’s waarschijnlijk ook voor een deel tussenzit. Inderdaad, elektrische modellen zijn tegenwoordig nog steeds erg duur, zeker in vergelijking met auto’s die rijden op traditionele brandstoffen. Hoewel de aanschafprijs een struikelblok kan vormen wordt deze gecompenseerd door de lage kosten per kilometer en het goedkope onderhoud.

De eigenaren van een elektrisch voertuig hoeven, net zoals bij plug-in hybride auto’s, de registratievergoeding pas na 2020 te betalen.

Daarnaast is er een nog minder bekende variant van het elektrische voertuig: de auto op waterstof. Deze stoot alleen waterdamp uit en heeft daarom geen CO2 uitstoot. Hoewel deze techniek op dit moment nog in haar kinderschoenen staat is de algehele verwachting dat het in de nabije toekomst een belangrijke rol kan gaan spelen in de automarkt.

De laatste optie die je kan overwegen is een auto die wordt aangedreven door gas. Dankzij de evolutie die voertuigen op gas hebben doorgemaakt kan aardgas onder hoge druk worden opgeslagen. Hierdoor zijn ze een stuk veiliger geworden, zelfs in het geval van een ongeluk. Waar in het verleden zulke voertuigen verboden waren in parkeergarages is dit vandaag de dag niet meer het geval.

CNG en LPG zijn veel goedkoper dan diesel of benzine om de eenvoudige reden dat ze deze laatste onderworpen zijn aan accijnzen. LPG-voertuigen moeten echter wel een extra wegenbelasting betalen.

Vergelijking van auto’s op elektriciteit en gas:

ElektriciteitGas
BereikEen paar honderd km – genoeg voor dagtochten van de meeste Belgen.

Wanneer je meer kilometers wilt rijden, moet je jouw auto onderweg opladen. Je bereik is daarnaast afhankelijk van het verkeer, het weer en natuurlijk jouw manier van rijden.
Onbeperkt.
BrandstofverbruikGeen.Laag.
UitstootLaag, maar wel aanwezig (voornamelijk gegenereerd door de batterijproductie).

Een 100% elektrische stadsauto produceert 69% CO² minder dan een thermisch equivalent.
Laag

Twee voorbeelden (LPG + CNG) van de berekening van CO²-emissies nemen:

Eén liter LPG weegt 550 g en is samengesteld uit 82,5% koolstof (454 g koolstof per liter). Dus om deze koolstof om te zetten in CO² is 1211 g zuurstof nodig.
⇒ (5 x (454 + 1211)) / 100 = 83 g CO² per km

Eén m³ CNG weegt 717 g en is samengesteld uit 69,2% koolstof (496 g koolstof per m³). Dus om deze koolstof om te zetten in CO² is 1323 g zuurstof nodig.
⇒ (5 x (496 + 1323)) / 100 = 91 g CO² per km
VoordelenRustig en comfortabel rijden.

Aftrekbaarheid van bedrijfsvoertuigen op 100%.

Vrije verkeersbelasting in Vlaanderen en €80,52 in Wallonië en Brussel.
CNG :
77% van de fijne deeltjes;
90% stikstofdioxide
11% CO²

De CNG vermindert de slijtage van de motoren (vanwege de kleine productie van verbrandingsresten)

Kortom, er is niet echt één type brandstof beter dan een ander. Of je nu op benzine wilt rijden of elektrisch, jouw keuze zal afhangen van je dagelijkse behoeften en voorkeuren. Daarom is het belangrijk om goed te weten welke opties er zijn om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Avatar

Over Sien Droeshout

Het is geen geheim dat ik me als content marketeer bij TopCompare uren mag verdiepen in de allerlaatste nieuwtjes van de financiële wereld. Alleen zo kan ik mensen op een duidelijke en leuke manier informeren over financiële producten, én hen helpen de beste keuzes te maken.