Banker Talk #2: Deutsche Bank: ‘De digitalisering mag niet ten koste gaan van persoonlijk advies op maat’ (Olivier Delfosse, CEO van Deutsche Bank)

|Posted by | Financiën, Nieuws
Tags: , ,

Voor de rubriek Banker Talk legt TopCompare zijn oor te luisteren bij enkele bankmedewerkers. We vroegen naar hun mening om zo hun visie op de financiën van de Belgen te begrijpen.

banker-talk-2

In november 2019 werd Olivier Delfosse ingelijfd als de nieuwe CEO van de Belgische tak van Deutsche Bank. “Tijdens de coronacrisis is mij opgevallen hoe snel onze klanten en de bank zich hebben kunnen aanpassen aan de uitzonderlijke situatie”, stelt de nieuwbakken CEO vast.

U bent nog maar vrij recent CEO van de Belgische tak van Deutsche Bank. Hoe was uw ervaring tot nu toe? En hoe kijk je naar de toekomst van Deutsche Bank België?

“Een van de eerste zaken die mij is opgevallen, is hoe vlot de Bank en haar klanten zich hebben aangepast aan de nieuwe situatie die is ontstaan als gevolg van de coronacrisis. Bij het begin van de crisis liepen sommige klanten een beetje verdwaald want het was niet meer zo vanzelfsprekend om een bezoekje te brengen aan een agentschap. Als bank hebben we er tijdens die crisis nog meer proberen te zijn voor onze klanten en met resultaat. Zo telden we meer transacties tussen de adviseurs en de klanten in april, mei en juni in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens mij is dit het mooiste bewijs van hoe Deutsche Bank een zeer veerkrachtige bank is, zelfs in crisistijden. Ik kan dus zeker en vast spreken van een positieve ervaring.”

Heeft u het gevoel dat de klanten sinds de coronacrisis meer vertrouwen hebben in de digitale kanalen?

“Dat is zeker het geval, maar ik moet hier een belangrijke kanttekening maken: we mogen de digitale kanalen niet als alternatief zien voor de traditionele dienstverlening. Het is een en-en-verhaal. Vanzelfsprekend hebben we onze digitale kanalen stevig uitgebreid de afgelopen jaren, maar dit zal nooit ten koste gaan van het advies in een kantoor of via telefoon. De digitalisering helpt ons wel om de klant beter te bedienen. Die kan immers zelf bepalen via welke kanalen hij contact met ons opneemt. We merken wel dat veel klanten een beroep doen op zowel de traditionele als de digitale kanalen. Zo winnen ze advies in bij een adviseur, maar gaan ze de transactie zelf digitaal doen. Het een sluit het ander niet uit. Het is dan ook niet mijn ambitie om het aantal adviseurs te verminderen, integendeel.”

Het wordt stilaan duidelijk dat de lage spaarrente de komende jaren niet zal verdwijnen. Veel Belgen zijn dan ook op zoek naar alternatieven. Merken jullie een toenemende beleggingsappetijt bij jullie klanten?

“Het is bijzonder moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. We trekken wel meer investeerders aan, maar die hebben doorgaans al beleggingservaring. Dat zijn dus geen nieuwe beleggers. Mijn grootste bezorgdheid is dat het tot op vandaag bijzonder moeilijk blijft om het spaargeld te activeren. De spaarders dreigen in de huidige rentesituatie veel koopkracht te verliezen als de inflatie plots zal opveren. De gemiddelde Belg heeft nu eenmaal een zeer defensief profiel.”

“Hoe dan ook moet de financiële geletterdheid van veel spaarders omhoog. Daarbij is er een cruciale rol weggelegd voor de banken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de banken de komende jaren meer dan ooit een adviserende rol zullen spelen. Het is aan de bank om aan de klant duidelijk te maken waarom het belangrijk is om een deel van je spaarkapitaal te beleggen. Daarbij moeten we natuurlijk rekening houden met de situatie van de klant. Op basis van zijn profiel moeten wij hem duidelijk maken welke mogelijkheden er zijn.”

olivier-delfosse-ceo-deutsche-bank
Olivier Delfosse, CEO van Deutsche Bank: “We mogen de digitale kanalen niet als alternatief zien voor de traditionele dienstverlening. Het is een en-en-verhaal.”

We merken dat er meer en meer fintechs voet aan wal zetten in België. Hoe onderscheidt Deutsche Bank zich van die fintechs?

“Om te beginnen, moeten we een belangrijk onderscheid maken tussen een fintech en een broker. Op onze referentiemarkt in België zijn de fintechs grotendeel digitale brokers. Die laatste zijn doorgaans digitale distributiekanalen van allerhande beleggingsproducten. Zij hebben als grootste troef dat je goedkoop digitaal kan beleggen. Ook bij Deutsche Bank kunnen de klanten tegen bijzonder lage tarieven beleggen. Al bieden wij met ons advies een extra dienstverlening aan. We beschikken dan ook over de nodige expertise waar onze klanten een beroep kunnen op doen, mede dankzij het feit dat wij deel uitmaken van een grote groep. We profileren ons dan ook als een adviserende bank en dat zullen we blijven doen. De klanten kunnen natuurlijk ons platform gebruiken om op eigen houtje transacties te doen.”

Jullie gaan de komende jaren nog meer inzetten op beleggingsadvies. Wat betekent dat concreet voor jullie retailklanten? Zullen er nog producten voor hun beschikbaar zijn?

“We zijn niet de bank bij uitstek voor mensen die op zoek zijn naar een bank waar ze louter dagdagelijkse transacties kunnen doen, zoals overschrijvingen. Die klanten zijn het doelpubliek van de traditionele banken.”

“Een retailklant die wil investeren is wel aan het juiste adres bij Deutsche bank. Zij kunnen bij ons genieten van goedkope tarieven en kwaliteitsvol advies. De digitalisering kan ons zeker helpen om de retailklant beter te adviseren. We hebben bijvoorbeeld een algoritme ontwikkeld die de portefeuille van de klant analyseert op basis van zijn profiel en de verwachtingen van de markt. Dankzij die algoritmes kunnen onze adviseurs heel snel een voorstel maken op maat van de klant. Dat voorstel wordt digitaal bezorgd. Deze tool is bijzonder behulpzaam voor kleinere klanten met eenvoudige portefeuilles. Voor meer vermogende klanten daarentegen volgen wij doorgaans zelf hun investeringen van dichtbij op. Voor hen is die tool dan ook minder interessant…”

Deutsche Bank biedt ook duurzame en ethische beleggingsfondsen aan. Merken jullie dat er meer en meer interesse is in dergelijke fondsen?

“Een deel van de klanten heeft zeker en vast interesse in dergelijke fondsen. Verschillende experts hebben immers al aangetoond dat duurzaam beleggen even goed presteert als niet-duurzaam beleggen. Vandaag wordt duurzaam beleggen als opportuniteit gezien. We moeten een overschakeling maken naar een mentaliteit waarbij de bank of de broker zichzelf de vraag stelt of het nog verantwoord is om niet-duurzame fondsen aan te bieden. Vandaag is het te vroeg om die omschakeling te maken. Het aanbod van duurzame fondsen is daarvoor nog te klein.”

Avatar

Over Sien Droeshout

Het is geen geheim dat ik me als content marketeer bij TopCompare uren mag verdiepen in de allerlaatste nieuwtjes van de financiële wereld. Alleen zo kan ik mensen op een duidelijke en leuke manier informeren over financiële producten, én hen helpen de beste keuzes te maken.