Bankkaart verloren: wat te doen?

|Posted by | Kredietkaart

Bankkaart verloren

U heeft overal gezocht, maar u kan uw bankkaart nergens vinden. U kan zich niet herinneren waar u hem voor het laatste gebruikte. Of nog erger: uw portemonnee is gestolen. Uw bent uw bankkaart verloren! Wat moet u doen in deze gevallen? Volg de volgende stappen om mogelijke schade te minimaliseren.

Voorkom problemen

Het gezegde is waar: voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Dus, wanneer u een nieuwe bankpas of kredietkaart verkrijgt, vergeet dan niet om de achterkant te ondertekenen, zodat u uw identiteit kan bewijzen in geval van problemen. Bewaar uw pincode ook nooit op dezelfde plaats als uw kaart, en gebruik altijd een ingewikkelde code (laat codes zoals 1234 of 0000 dus achterwege). Als u denkt dat iemand uw pincode heeft gezien, wacht dan niet te lang om deze te wijzigen. En tot slot, bewaar uw kaart op een plaats waar enkel u van weet en laat uw kaart onder geen enkele omstandigheid zichtbaar in uw auto of elders rondslingeren. Op deze manier blijft uw bankkaart veilig.

Bel Card Stop

Bent u uw bankkaart verloren, dan is de Card Stop de centrale service waarmee u uw debetkaart of kredietkaart direct kan blokkeren. Het nummer is toegankelijk vanuit België of in het buitenland op +32 70 / 344 344, op ieder moment van de dag en nacht. Tevens zorgt de service automatisch voor een vervanging van uw bankkaart: deze wordt naar uw thuis verzonden.

U kan de Card Stop service gebruiken in het geval van verlies of diefstal van uw kaart, of als u verdachte bankactiviteit vermoedt na controle van uw rekeningafschriften. Om er zeker van te zijn dat u de kaarthouder bent, zal uw Card Stop-contact u enkele vragen stellen. U moet zowel het type bankkaart als het aantal te blokkeren kaarten aangeven. Ook moet u het rekeningnummer dat gekoppeld is aan de kaart aangeven. U zult ook uw persoonlijke bankgegevens moeten verstrekken die bij de kaart horen, namelijk uw voor- en achternaam, geboortedatum en postcode.

Meld de verloren bankkaart aan de politie

Tijdens uw telefoongesprek met Card Stop heeft uw contactpersoon u een dossiernummer gegeven. U moet dit nummer meenemen naar het politiebureau om het verlies of de diefstal van uw kaart te melden. De politieagent zal dan een bewijs van verlies overhandigen aan uw verzekering, voor het geval dat de kaart op een frauduleuze wijze is gebruikt.

Neem contact op met uw bank / verzekering

U heeft alle stappen gezet, maar degene die uw kaart heeft gestolen heeft hem toch kunnen gebruiken voordat hij werd geblokkeerd – ofwel via een opname, ofwel via een (online) betaling. Het is daarom van essentieel belang om contact op te nemen met uw bankfiliaal om bezwaar te maken tegen enige opnames en uitgaven die met uw verloren bankkaart zijn gedaan.

Afhankelijk van uw ING-kaart moet u misschien een eigen risico betalen, tenzij uw rekening een fraudeverzekering heeft.. Let op: als dit proces wordt vertraagd, dan is uw aansprakelijkheid gelimiteerd tot het bedrag aangegeven in de voorwaarden van uw kredietkaart.

Dankzij de ING Smart Banking-app kan u op elk moment de status van uw account controleren en mogelijke fraude vaststellen. Bent u uw bankkaart verloren, dan vindt u in de app ook het Card Stop-nummer om dit te melden en kan u, indien nodig, een afspraak maken met een ING-adviseur om ieder probleem op te lossen.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met ING.