Bankkaart verloren of gestolen: wat nu?

|Posted by | Kredietkaart
Tags: , , ,
Bankkaart verloren of gestolen

Ben je in België of tijdens jouw vakantie in het buitenland slachtoffer van diefstal of verlies van jouw bank- of kredietkaart geworden? Wat zijn de stappen die je moet zetten tegen mogelijk misbruik? Zie hieronder onze antwoorden zodat je deze situatie in alle sereniteit kan aanpakken.

Wees je bewust van de risico’s

Tijdens een vakantie of verblijf in het buitenland moet je nog meer alert zijn voor diefstal of verlies van jouw kaart dan in België. In een vreemd land is het vaak nog lastiger om snel te handelen dan in eigen land.

Er bestaat altijd een kans dat iemand met slechte intenties jouw kaart steelt met de bedoeling hier frauduleus van gebruik te maken. Fraudeurs kunnen gelukkig geen geld opnemen zonder pincode bij geldautomaten, maar in verschillende Europese landen is het niet altijd noodzakelijk om jouw pincode in te voeren om betalingen te verrichten. Denk aan online aankopen, aankopen in winkels, restaurants, etc. In dit geval komt de « Verified by Visa », « MasterCard SecureCode » of “SafeKey” vermelding niet te pas bij de verrichting. Dit verhoogt het risico op frauduleus gebruik als jouw bankkaart verloren dan wel gestolen geraakt.

Krediet- of bankkaart verloren: wat moet ik doen?

Wanneer je constateert dat jouw bank- of kredietkaart verloren of gestolen is, moet je snel handelen. Onderneem op chronologisch wijze de volgende stappen:

  • Bel direct Card Stop op het nummer 078 170 170 of +32 78 170 170 vanuit het buitenland om jouw kaart te laten blokkeren. Breng jouw bank ook op de hoogte.
  • Belangrijk is dat je het dossiernummer voorzien door Card Stop of jouw bank bewaart. Dit kan nodig zijn als je later een frauduleuze transactie betwist.
  • Geef de diefstal of het verdacht verlies aan bij de lokale politie.

Het is erg belangrijk dat je zo snel mogelijk actie onderneemt. Zo kan je de mogelijke transacties die zonder jouw medeweten zijn verricht laten vergoeden.

Als je deze procedure correct en tijdig opvolgt, verlies je (meestal) in het ergste geval een franchise van € 150. Jouw kaartverstrekker is verantwoordelijk voor alle frauduleuze uitgaven die gemaakt zijn NA de correcte melding bij Card Stop of jouw bank. Werd jouw kaart gestolen of ben je deze kwijt en is ze reeds frauduleus gebruikt geweest nog voor de melding plaats vond? Dan is jouw aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat in de algemene voorwaarden van jouw bank staat genoteerd. In geval van zware nalatigheid, zoals bijvoorbeeld jouw kaart in het zicht laten liggen met de pincode ernaast, zal de bank je niet vergoeden.

Als je nog steeds in het bezit bent van jouw kaart terwijl ze frauduleus werd gebruikt, bijvoorbeeld bij een online transactie waar de fysieke voorlegging van de kaart geen vereiste is (of een fotokopie van de kaart voldoende is), word je vrijgesteld van de franchise indien er geen nalatigheid werd vastgesteld.

De franchise van € 150 per schadegeval valt ook weg als je een fraudeverzekering hebt opgenomen bij jouw kredietkaart. Aarzel niet om alle financiële instellingen te vergelijken om de kredietkaart met fraudeverzekering te vinden die het beste bij u past.

Daarnaast kan je aan jouw bank vragen om jouw kaart te laten vervangen. De vervangingskosten worden betaald volgens de regels die in jouw kaartcontract staan genoteerd.

Hoe voorkom ik dat mijn bankkaart verloren of gestolen geraakt?

Om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van diefstal of verlies van jouw kaart, zijn hier enkele eenvoudige tips die de kans hierop verkleinen:

  • Bewaar jouw kaart op een veilige plaats.
  • Wees voorzichtig wanneer je geld opneemt: ga niet alleen en vermijd geldautomaten ‘s nachts
  • Kies voor een geldautomaat die zich in de bank bevindt en ga de staat van de automaat na (extra camera’s toestand van het toetsenklavier, etc.)
  • Let erop dat niemand achter jouw rug meekijkt als je jouw code ingeeft.
  • Kies geen voor de hand liggende code.
  • Scherm het toetsenbord af met jouw vrije hand als je jouw geheime code intikt.

Je weet nu de belangrijkste stappen die je moet zetten bij diefstal of verlies van jouw bank- of kredietkaart. Wees ten allen tijde voorzichtig als je jouw kaart gebruikt, zowel bij online betalingen als fysieke aankopen in winkels, restaurants en meer. Geef nooit jouw bank- of kaartgegevens op als je de website of verkoper niet vertrouwt en steek ze altijd veilig weg na gebruik. Zo voorkom je dat jouw bankkaart verloren of gestolen geraakt.

Avatar

Over Sien Droeshout

Het is geen geheim dat ik me als content marketeer bij TopCompare uren mag verdiepen in de allerlaatste nieuwtjes van de financiële wereld. Alleen zo kan ik mensen op een duidelijke en leuke manier informeren over financiële producten, én hen helpen de beste keuzes te maken.