Belgische bevolking weet weinig over bankproducten

|Posted by | Nieuws
Tags: , ,
bankproducten


Vrijwel iedere volwassen Belg gebruikt bankproducten en gerelateerde financiële diensten, maar alsnog zegt bijna de helft van Belgen er weinig verstand van te hebben. Specifiek zijn het vooral vrouwen en jongeren die denken dat ze weinig weten over bankzaken. Dat is gebleken uit een bevraging van TopCompare.be in samenwerking met onderzoeksbureau Profacts.

De bevraging werd beantwoord door 1.139 Belgen. De ondervraagden zijn representatief voor de gehele Belgische bevolking van mannen, vrouwen, Nederlandstaligen en Franstaligen van alle leeftijden en sociale klassen.

Een tekort aan kennis

Van alle ondervraagde Belgen is 43% onzeker over zijn of haar eigen kennis van financiële producten en diensten van banken. Slechts een kleine 19% zegt er net veel of alles over te weten.

Het gebrek aan kennis kan gedeeltelijk worden verklaard door het feit dat Belgen niet helemaal tevreden zijn met de informatie en communicatie van banken. Het komt vaker voor dat Belgen vinden dat ze te weinig advies of uitleg krijgen van hun bank (22%) dan dat ze vinden dat de bank te veel uitleg geeft (16%). Bijna twee derde is echter tevreden met de aanpak van financiële instellingen.

Demografische verschillen

Er zijn een aantal duidelijke verschillen te zien tussen mannen en vrouwen en verschillende leeftijden. Mannen voelen zich namelijk zekerder over hun financiële kennis dan vrouwen. 53% van de ondervraagde vrouwen heeft naar eigen zeggen weinig tot geen financiële kennis, wat bij mannen slechts 32% is. Tegelijk zijn er drie keer meer mannen die zeggen dat ze veel kennis hebben over bankproducten en financiën dan vrouwen.

Het is dan ook niet verrassend dat er 10% meer mannen zijn dan vrouwen die in hun eentje belangrijke financiële beslissingen maken. Het traditionele rollenpatroon wordt hier duidelijk bevestigd, al is het niet ondenkbaar dat mannen hun beslissingsbevoegdheid overschatten. Minder dan 10% van de vrouwen zegt namelijk dat iemand anders in het huishouden de beslissing volledig alleen maakt, terwijl meer dan de helft van de mannen zich die rol toeëigenen. 44% zegt echter steeds beslissingen te maken samen met iemand anders, zoals een partner of familielid.

Naast geslacht speelt ook leeftijd een rol. Hoe ouder men wordt, hoe meer het financiële zelfvertrouwen zich opbouwt. Van alle ondervraagden ouder dan 50 jaar, zegt 28% veel over bankproducten en financiële diensten te weten. Dit percentage daalt naar 15% bij respondenten tussen 35 en 50 jaar, en naar 10% bij Belgen jonger dan 35 jaar. Uiteraard hebben jongeren nog niet de financiële kennis kunnen opbouwen zoals ouderen dat hebben, maar dat toont ook aan dat er wat schort aan het financiële onderwijs en financiële instellingen de noden van jongeren onvoldoende kunnen invullen.

De sociale klassen bepaalt ook mee hoe zeker iemand zich voelt over bankzaken, aangezien 20% van de hoogste sociale klassen zegt er veel over te weten . Dit ten opzichte van slechts 9% bij de laagste klassen.

Belg betaalt liever niet voor financieel advies

Het is dus duidelijk dat de gemiddelde Belg weinig gerust is in zijn bankzaken. Er is slechts een kleine minderheid van 11% bereid om te betalen voor advies of informatie over bankproducten en financiële diensten. Bij jongeren onder 35 jaar is dit iets hoger, namelijk 16%. Onder ouderen (50+) is dit slechts 8%. Dit is te verklaren door het feit dat jongeren zich ook vaker onzeker voelen dan ouderen, waardoor ze wellicht meer over hebben voor betere inlichtingen. Men zou voor dat geld vooral meer informatie willen over beleggingsproducten (18%) en woonleningen (16%). Mensen zijn minder bereid te betalen voor informatie over zichtrekeningen (6%), bankkaarten of kredietkaarten (6%).

Familie en vrienden zijn belangrijke informatiebron

1 op 3 Belgen ontvangen financiële informatie nog steeds het liefst bij het bankkantoor. Opvallend genoeg informeert 1 op 5 van de respondenten zich bij familie en vrienden voor het maken van financiële beslissingen. Andere belangrijke informatiebronnen zijn de website van de bank (18%), financiële vergelijkingswebsites (10%) en zoekmachines zoals Google (7%).

Vrouwen blijken socialer in hun beslissingsproces, omdat zij vaker te rade gaan bij familie en vrienden (28%), terwijl mannen dat slechts sporadisch (13%) doen en dus vaker autonoom te werk lijken te gaan. Zelfs 31% van jongeren gaat naar vrienden en familie voor informatie en advies. Ook gebruiken de jongere generaties liever vergelijkingssites (13%) dan dat ze banksites gebruiken.

Wilt u onze vergelijkingstool ontdekken?