Ruim 1 op de 3 Belgen betaalt te veel voor zijn woonlening

|Posted by | Hypothecaire Lening
Tags: ,

Een derde van de Belgen die een woonlening zoekt, beperkt zich tot een bezoek aan zijn eigen bank. Daardoor is de kans groot dat ze tot duizenden euro’s te veel betalen voor een lening. Dat leert een berekening van TopCompare.be, de vergelijkingssite van bankproducten, op basis van een onderzoek van het onderzoeksbureau Profacts bij ruim 1.000 respondenten. TopCompare.be komt daarom als eerste met een digitale hypotheekvergelijker op de markt die helpt tijd en geld te besparen.

Een onderzoek van het onderzoeksbureau Profacts in opdracht van TopCompare.be leert dat bijna één op de drie Belgen slechts één kredietgever raadpleegt om de juiste woonlening te vinden. Van de groep die wel meerdere banken vergelijkt, bezoekt bijna vier op de tien niet meer dan twee banken. Een zeer kleine groep kredietnemers (3%) doet een beroep op een makelaar.

“Voor een van de belangrijkste financiële beslissingen in je leven vergelijk je best zo veel mogelijk kredietgevers”, merkt Wouter Vanderheere, mede-oprichter en zaakvoerder bij TopCompare.be op. “Wie niet vergelijkt, laat heel wat kansen liggen om het tarief van zijn woonlening te verlagen. Ook wie bij twee kredietgevers langsgaat, haalt nog niet het onderste uit de kan.”

Bespaar duizenden euro’s door te vergelijken

Door leningen te vergelijken kan je al snel tienduizenden euro’s besparen, leert een berekening van TopCompare.be. Wie bijvoorbeeld 160.000 euro – het gemiddeld leenbedrag in ons land – leent voor de aankoop van een woning ter waarde van 180.000 euro (looptijd: 20 jaar) kan tot 39.000 euro besparen door voor de goedkoopste speler te kiezen. Het verschil kan verder oplopen afhankelijk van het bedrag, de looptijd en de quotiteit (de verhouding tussen het leenbedrag en de aankoopprijs van de woning).

“Mensen die een woning willen kopen, worden nagenoeg verplicht om langs te gaan bij verschillende kredietgevers om de beste rente te vinden. Wie vandaag surft naar een site van de bank krijgt enkel standaardtarieven. Wie wil weten voor welk tarief hij of zij zelf in aanmerking komt, moet nog altijd zijn huis uitkomen.”, aldus Wouter. “Vier op de tien mensen die minstens drie kredietgevers bezoeken, moeten daar minstens één dag voor vrij nemen.”

Dat leidt tot de nodige frustraties. Uit het onderzoek blijkt dat ruim één op drie mensen die de moeite doet om minstens drie kredietgevers te bezoeken, de zoektocht naar de goedkoopste lening als frustrerend tot zeer frustrerend ervaart. Dat in tegenstelling tot de groep die maar 1 kredietgever bezoekt en waarvan maar 7 procent die ervaring als frustrerend heeft ervaren. “De frustratie komt dan wel misschien achteraf als ze ontdekken dat ze teveel afbetalen door niet te vergelijken”, merkt Wouter op.

Sneller een betere woonlening vinden dankzij TopCompare.be

TopCompare.be wil met de lancering van een nieuwe vergelijker van woonleningen een antwoord bieden op die frustraties. De nieuwe vergelijker stelt de bezoekers in staat om gratis op een eenvoudige en transparante wijze woonleningen te vergelijken.

“De bezoekers krijgen een overzicht van de volledige markt. Bovendien tonen wij meer dan de geafficheerde tarieven. Voor reeds achttien kredietgevers krijgen onze bezoekers gepersonaliseerde tarieven. Bovendien kunnen ze onmiddellijk zien of ze in aanmerking komen voor een woonlening”, aldus Wouter.

Snelheid, gemak en transparantie zijn de grootste troeven van de nieuwe module. TopCompare.be streeft er zo naar de toegang tot de ideale woonlening te democratiseren. Zo moet iedereen in de toekomst de beste woonlening kunnen vinden en afsluiten zonder zijn huis nog uit te moeten komen. Dit is mogelijk mede dankzij onze partner en kredietbemiddelaar HypoConnect, die ook dossiers verder kan opvolgen. “De komende maanden zullen we voor nog meer banken een gepersonaliseerd tarief kunnen geven”, aldus de zaakvoerder.

Drie weken wachten op een lening

Dat staat in schril contrast met de tijd die mensen vandaag nog voor een goede vergelijking moeten uittrekken. Bijna de helft van de kredietnemers die drie of meer kredietverstrekkers vergelijkt, moet minstens drie weken wachten vooraleer hij of zij een finaal antwoord krijgt, leren de cijfers.

“Bovendien leert het onderzoek dat we heel wat mensen kunnen helpen bij een bewuster beheer van hun financiën”, aldus de zaakvoerder van TopCompare.be. Zo weten veel landgenoten bijvoorbeeld niet hoeveel hun lening kost. 23 procent van de respondenten weet zelfs niet hoeveel ze maandelijks afbetalen. Minder dan de helft weet exact hoeveel ze maandelijks betalen voor hun woonkrediet.

“Een woonlening is een zeer complex product”, beseft Wouter. “Met onze nieuwe tool willen wij de hypotheekmarkt toegankelijk maken voor iedereen. Wie onze vergelijker gebruikt, krijgt na het invullen van een aantal vragen een mooi overzicht van onder meer de rentekosten, notariskosten, registratierechten en de verminderingen daarop. Ook wie een eerste inschatting wil maken van zijn vastgoedproject is dus aan het juiste adres op TopCompare.be.”

Over Niels Saelens

Als content manager bij TopCompare.be volg ik alles wat er zich in de financiële wereld afspeelt van nabij op. Door complexe materie op een eenvoudige manier uit te leggen, help ik je om je financiën nog beter te beheren.