Belgen zijn niet genoeg geïnformeerd over de financiële instellingen in ons land

|Posted by | Financiën
Tags: ,
Bank Awareness

Belgen kennen slechts een derde van de financiële instellingen in ons land. Wat zijn de trends op vlak van de reputatie van Belgische banken? Welke zijn het meest populair? Belgen zijn vrij trouw aan hun banken, is dat voordelig? Dankzij een onderzoek van Profacts bij 1.002 personen in opdracht van TopCompare kunnen wij je hierover meer vertellen.

Welke zijn de bekendste banken in België?

Sommige banken springen eruit, zoals ING, BNP Paribas Fortis, Belfius, bpost bank en KBC. Anderen daarentegen zijn bijna volledig onbekend bij het Belgische publiek. Volgens de eerste vraag (de deelnemers werd gevraagd 5 banken te noemen) van de Profacts-onderzoek kwam ING op de eerste plaats met 86,61%, gevolgd door BNP Paribas Fortis met 86,18% en Belfius met 84,88%. Gemiddeld kennen de Belgen slechts 31,2% van de financiële instellingen die in ons land aanwezig zijn. De neo-banken zijn nog zeer weinig bekend. Dit zijn financiële instellingen die 100% online zijn en niet direct verbonden zijn met wat vaak ‘traditioneel bankieren’ wordt genoemd.

Leeftijd is ook een belangrijke factor in de populariteit van banken in België. Sommige banken zijn dan ook veel beter bekend bij een jonger publiek. Hello bank! is een heel goed voorbeeld om deze ongelijkheid te illustreren. Deze bank, een dochteronderneming van BNP Paribas Fortis, is bekend bij 74,77% van de 18-24-jarigen, maar haar populariteit neemt af naarmate de leeftijd van het publiek toeneemt en ze bereikt slechts 26,68% van de 65-plussers. Dit verschil kan zeker worden verklaard door de communicatiestrategie van de bank, die de nadruk legt op innovatie en het mobiele aspect. Een jonger publiek zal meer aandacht hebben voor deze argumenten, ook al sluit dit een ouder publiek niet uit.

Grafiek : Populariteit van banken in België

Grafiek Populariteit van banken in België

De Belgen, loyaal aan hun bank 

De Belgen hebben gemiddeld 1,84 bankrekeningen en blijven over het algemeen trouw aan hun bank, of de bank van hun ouders in het geval van jongvolwassenen. Ook de leeftijd en het geslacht spelen een rol. Zo hebben de 18-24-jarigen gemiddeld slechts 1,55 rekeningen, terwijl de 45-plussers 1,94 rekeningen hebben. Mannen hebben over het algemeen een groter aantal bankrekeningen dan vrouwen, met respectievelijk 2,04 en 1,64 rekeningen. 

Bij jongvolwassenen wordt de eerste zichtrekening van een tiener vaak afgesloten voordat hij of zij 18 jaar oud is. Er is geen wettelijke leeftijdsbeperking voor het openen van een zichtrekening, maar banken stellen bepaalde voorwaarden, zoals een opnamelimiet. In de meeste gevallen hebben banken voor het openen van een zichtrekening toestemming van de ouders nodig en hebben ouders het recht op toezicht totdat hun kind meerderjarig is. Kinderen hebben daarom meestal geen andere keuze dan hun eerste rekening bij dezelfde bank te openen als hun ouders.

De Belgische burger is nogal voorzichtig als het gaat om veranderen van bank, en hij is niet voldoende op de hoogte van de verschillende mogelijkheden en aanbiedingen van andere banken die zeker beter aan zijn behoeften zouden voldoen. Als we het voorbeeld nemen van banken zoals Carrefour Finance of DHB Bank, die vrij aantrekkelijke persoonlijke leningen aanbieden, is het niet verwonderlijk dat ze niet eens door de consument worden genoemd. Hieruit blijkt duidelijk hoe terughoudend de Belgische consument is om zich tot deze alternatieven voor de bekende traditionele grootbanken te wenden. Een vergelijking van de aanbiedingen van de verschillende banken kan vaak nuttig blijken om het product te vinden dat bij je past en je dus geld helpen besparen, ongeacht de bekendheid van de bank.

De Belgen en het imago van banken

De Belgen hebben geen uitgesproken mening over het imago van banken. Uit de Profacts-onderzoek blijkt dat de burgers geen uitgesproken standpunt innemen over deze kwestie. Vier instellingen steken echter met kop en schouders boven de rest uit: NewB, KBC, Argenta en Revolut. De hier verkregen resultaten zijn afhankelijk van de antwoorden van de deelnemers op de eerste vraag van het onderzoek. Natuurlijk konden de deelnemers het imago van een bank niet beoordelen als zij die niet kenden.

Over het Profacts-onderzoek

Profacts, een onafhankelijk marktonderzoeksbureau, heeft in december 2020 een onderzoek gehouden onder 1.002 volwassenen om 39 financiële instellingen te vergelijken: AION, Argenta, AXA Bank, Bank De Kremer, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, bpost bank, Bunq, BuyWay, Carrefour Bank, KBC, Cetelem, CKV, Cofidis, CPH Banque, Crédal, Crelan, Deutsche Bank, DHB Bank, Elantis, Europabank, Evi, Hello Bank!, ING, Izola Bank, Keytrade Bank, Leemans Kredieten, MeDirect Bank, Nagelmackers, NewB, NIBC Direct, N26, Rabobank, Record Credits Bank, Revolut, Santander, Triodos Bank, VDK Spaarbank.