Maken uw persoonlijke financiën een ‘uberisatie’ mee?

|Posted by | Lifestyle
Tags: ,

persoonlijke financiën

Als men over een ‘uberisatie’ spreekt, dan verwijst men naar een nieuw economisch model in de digitale wereld. Deze naam dank zijn oorsprong aan de onderneming Uber, die dankzij haar digitale platform miljoenen gebruikers en automobilisten met elkaar in contact brengt. Met behulp van een smartphone en toegang tot internet, kan de gebruiker gemakkelijk toegang krijgen tot de diensten van Uber.

Het blijkt dat dit fenomeen een impact heeft op de hele dienstensector. Het is dus van groot belang om te begrijpen hoe dit fenomeen andere industrieën heeft beïnvloed, en dan vooral deze van uw persoonlijke financiën.

1. De opkomst van ‘uberisatie’

Het blijkt dat de ‘uberisatie’ al een tijdje onze traditionele dienstensector beïnvloedt. Dit fenomeen, dat ook “verstoring” wordt genoemd, is het rechtsreeks gevolg van nieuwe trends  die steeds meer hun weg vinden in ons dagelijks leven:

  • Digitale groei: de digitale opkomst die maar verder blijft evolueren waarbij de technologische innovatie een belangrijke rol speelt.
  • De ervaring die consumenten ondervinden bij de zoektocht naar de goedkoopste dienst heeft de laatste jaren een centrale rol ingenomen.
  • De meeste mensen streven naar een maximale onafhankelijkheid die gepaard gaat met de vrijheid om te werken.

Deze tendensen hebben ervoor gezorgd dat de ‘uberisatie’ snel in werking is getreden. Als gevolg hiervan zijn de prijzen van diensten snel afgenomen. Airbnb, Booking.com, Amazon en Paypal zijn andere ondernemingen die ook hun succes danken aan het inspelen op de nieuwe trends in het dagelijkse leven. Deze platformen laten u toe om snel en gemakkelijk toegang te krijgen tot een product en/of dienst, en dit tegen aantrekkelijke prijzen.

Lees ons artikel: Wat heeft 2016 betekend voor uw financiële middelen?  

2. Het concept van FinTech ondernemingen

De term FinTech is de samenstelling van de woorden “finance’ en ‘technologie’. Het gaat hier voornamelijk over bedrijven die gebruik maken van informatie- en communicatietechnologieën om zo goedkopere financiële diensten aan de man te brengen. Deze ondernemingen hebben mede dankzij hun kennis en beheersing van nieuwe technologieën, de normale gang van zaken verstoord. De laatste jaren zijn er tal van FinTech ondernemingen in de bankensector en het verzekeringswezen opgericht. Het succes van Slimpay kan hierbij ook aangehaald worden. Deze onderneming is erin geslaagd om een dienst aan te bieden die een directe connectie met de bankrekening van de klant mogelijk maakt om zaken als verlopen kaarten, gestolen/verloren kaarten en transactielimieten die uw collectie-processen niet meer schaden, onmiddellijk te behandelen.

De complementariteit van FinTech en de bankindustrie

In de banksector worden FinTech ondernemingen vaak als een bedreiging aanzien omdat deze een nieuwe vorm van concurrentie met zich meebrengen. Deze ondernemingen dragen ook bij aan de evolutie van de banken en de manier waarop producten en diensten worden aangeboden. Banken en FinTech ondernemingen zullen mede dankzij hun expertise en kennis steeds innovatievere methoden kunnen ontwikkelen die beter afgestemd zullen zijn op de wensen van de klanten.

Lees ons artikel : Geld besparen in 2017: dit verandert voor uw portemonnee

3. Naar een ‘uberisatie’ van uw persoonlijke financiën?

Het succes van FinTech ondernemingen is vooral te wijten aan een ‘sharing economy’ die gebaseerd is op participatie en samenwerking. Dit gaat vooral gepaard met de nieuwe technologieën die steeds efficiënter worden beheerd. Maar wat is de impact op uw persoonlijke financiën en de banken?

Zoals eerder vermeld, zijn FinTech ondermingen complementair aan traditionele banken. Deze ondernemingen dragen immers bij aan de evolutie van de banken en tegelijkertijd aan uw persoonlijke financiën.

Verschil tussen Fintech en uberisatie van financiën

Het concept van ‘uberisatie’, dat bestaat uit een snelle afname van tussenpersonen en het vergemakkelijken van diensten dankzij het gebruik van technologieën, zorgt voor de steeds belangrijker wordende implementatie van de online bank. De klanten zullen alle types van verrichtingen online kunnen doorvoeren op een onafhankelijke manier en zonder de hulp van raadgevers. Zo zullen ze kunnen betalen, hun geldzaken organiseren, hun vermogen beheren en zelfs leningen aanvragen. Mobiel betalen is reeds beschikbaar en andere innovaties en technologieën zullen volgen. Het belang van sociale media is ook een punt dat banken onder ogen moeten zien als ze de tendens van ‘uberisatie’ willen volgen.

De FinTechs gaan op hun beurt verder aangezien ze de bankensector helemaal vernieuwen, de ‘uberisatie’ verandert enkel de gebruikswijze van reeds bestaande diensten. Op ons vergelijkingsplatform kan u alle financiële instellingen vergelijken om de lening en kredietkaart te vinden die het beste bij u past.

De ‘uberisatie’ en de opkomst van Fintech brengen zorgen voor een nieuwe werkwijze voor het beheer van persoonlijke financiën. Dit lijkt op het eerste zicht een grote ommekeer te zijn voor de banken die gewend zijn aan hun traditionele werkwijze. Nochtans zou dit positief kunnen zijn aangezien het een extra band creëert tussen de banken en haar klanten en het belang van de consument meer naar voren wordt geplaatst door hem betere diensten te bieden.

Lees ons artikel: Uw financiële voornemens voor het nieuwe jaar

 

Mitch Scheiner

Over Mitch Scheiner

Ik heb mijn diploma in financiën gehaald, en voer graag analyses uit over hoe consumenten zoveel mogelijk kunnen besparen op lange termijn.