2020 brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor de banken

|Posted by | Financiën
Tags: ,

De digitalisering raast met een rotvaart door ons land. De opkomst van neobanken en fintechs dwingt de traditionele banken om uit hun comfortzone te treden.

Wie brengt er nog wekelijks een bezoekje aan zijn lokale bank? De kans dat je deze vraag positief beantwoordt, is zeer klein. Meer en meer mensen maken vandaag immers gebruik van een applicatie of een onlineplatform om hun bankzaken te regelen. Vorig jaar telde ons land maar liefst 7 miljoen abonnementen voor mobiele bankenapps, leren de cijfers van de bankenfederatie Febelfin.

Het komt dan ook als geen verrassing dat het aantal bankkantoren in ons land het afgelopen decennium stevig is gedaald. Ons land telt vandaag ongeveer 5.000 bankkantoren. In 2008 waren dat er nog ruim 8.000. Volgend jaar wordt die tendens verdergezet. We weten dat onder meer ING en BNP Paribas Fortis in 2020 nog kantoren gaan sluiten.

Digitalisering is absolute prioriteit

De banken hebben van de digitalisering van hun producten en dienstverlening een absolute prioriteit gemaakt. Dat ze net nu volop de digitale kaart trekken, is geen toeval. Achter die doorgedreven digitalisering gaat onder meer de Europese betaalrichtlijn PSD2 schuil. Die regelgeving is in principe sinds augustus 2018 van kracht, maar bepaalde onderdelen werden pas in september 2019 geactiveerd.

Dankzij die Europese betaalrichtlijn krijgen andere bedrijven toegang tot onze financiële gegevens, mits onze toestemming. Zo kan je bijvoorbeeld betalingen regelen via derde partijen zonder dat je bank tussenkomt. Die externe partij moet wel over een betalingsvergunning beschikken om dat te kunnen doen.

Google en Apple gaan de concurrentie met de banken aan

De grote techjongens maken alvast gretig gebruik van PSD2. Zo liet Google onlangs weten dat het volgend jaar in de Verenigde Staten de mogelijkheid gaat lanceren om een bankrekening te openen via de app Google Pay. De techgigant werkt daarvoor samen met Citigroup en Stanford Federal Credit Union. Via de applicate gaan de gebruikers hun zichtrekening bij de deelnemende banken kunnen raadplegen. Google zal dus zelf geen rekeningen aanbieden.

Ook Apple heeft zich ondertussen op de financiële markt gestort. Dat bedrijf lanceerde eerder dit jaar een eigen kredietkaart in de Verenigde Staten in samenwerking met Goldman Sachs.

In ons land loopt het allemaal nog niet zo’n vaart. Toch voelen de Belgische banken de hete adem van de techbedrijven al in hun nek. Zo is het vandaag al mogelijk om in ons land te betalen met Google Pay en Apple Pay.

Ook de kleintjes dagen de traditionele spelers uit

Niet alleen de grote techbedrijven doen bij de traditionele banken angstzweet uitbreken. Ook de zogeheten neobanken nemen de Belgische bankier in het vizier. Dat zijn banken die 100 procent digitaal zijn. In ons land zijn onder meer de neobanken Bunq, N26, Revolut en Monese actief. Die laatste heeft onlangs een charmeoffensief ingezet door zichtrekeningen met een Belgisch rekeningnummer aan te bieden.

De traditionele banken hebben met andere woorden geen andere keus dan de digitale degens te kruisen met die nieuwe concurrenten. KBC neemt daarbij het voortouw. Die grootbank pakt om de haverklap uit met nieuwe extra’s voor de applicatie KBC Mobile. Zo liet KBC onlangs weten dat het als eerste bank van ons land haar applicatie gaat openstellen voor niet-klanten. Die kunnen dan gebruikmaken van allerlei niet-bancaire diensten die de app biedt. Zo gaan de nieuwe gebruikers via KBC Mobile bijvoorbeeld een bus-trein-of tramticket kunnen kopen.

Banken moeten uit hun comfortzone treden

De onderlinge concurrentiestrijd en de uitdagers uit de technologische wereld dwingen de banken om uit hun comfortzone te treden. Het is niet langer voldoende om de focus te leggen op traditionele producten, zoals persoonlijke leningen en spaarrekeningen. Neen, de banken worden verplicht om onbekend terrein te verkennen, willen ze relevant blijven.

Bovendien hangt de huidige rentesituatie als het zwaard van Damocles boven het hoofd van de traditionele banken. Ze putten immers almaar minder inkomsten uit het transformeren van spaargeld tot kredieten. De banken worden dus verplicht om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren, willen ze hun winstmarges op peil houden. Een uitgebreide digitale dienstverlening waarbij ze niet-bancaire producten aanbieden, kan een deel van de oplossing zijn.

Avatar

Over Niels Saelens

Ik ben een freelancejournalist gespecialiseerd in alles wat met financiën te maken heeft. Nu en dan schrijf ik een bijdrage voor TopCompare.be. Door complexe materie op een eenvoudige manier uit te leggen, help ik je om je financiën nog beter te beheren.