Verloren of gestolen bagage? Overweeg een bagageverzekering

|Posted by | Nieuws
Tags: ,

bagageverzekering

De kans is groot dat u reeds uitkijkt naar uw volgende vakantie. In deze periode kan u helemaal kan ontspannen en uzelf weer opladen vooraleer het werk terug te hervatten. Nochtans gebeurt het soms dat uw vakantie verpest wordt door kleine problemen die  die veel voor u kunnen betekenen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer u uw bagage kwijt geraakt of gestolen wordt. Het is dus belangrijk om u te informeren over de mogelijkheden die u heeft wanneer dit zich voordoet en hoe u zich tegen deze risico’s kan beschermen. Hiervoor kan u bijvoorbeeld een bagageverzekering nemen.

Wat doen in geval van verlies of diefstal van bagage?

Eerst en vooral is het belangrijk om uzelf ertegen te beschermen. Houd zeker waardevolle producten (computer, juwelen, etc.) en zaken met een emotionele waarde in uw handbagage. Dat laat u toe om steeds alles bij u te hebben en te vermijden dat er iets beschadigd wordt, gestolen wordt of gestolen geraakt. Denk er ook aan om binnenin en aan de buitenkant van uw bagage een etiket te voorzien met uw contactgegevens op. Dat maakt het mogelijk om gecontacteerd te worden in geval dat uw bagage wordt teruggevonden.

Lees ons artikel: 3 leuke en goedkope vakantiebestemmingen voor u en uw gezin

Wanneer u merkt dat uw bagage verloren geraakt is, gestolen is of beschadigd, is het belangrijk om dit onmiddellijk te melden bij de bagagedienst van de luchthaven of van uw luchtvaartmaatschappij en een ontvangstbewijs te vragen. Uw bagage zullen vervolgens gratis worden teruggestuurd naar uw woonplaats als ze worden teruggevonden. U kan ook een schadevergoeding vragen bij de luchtvaartmaatschappij als u noodzakelijke aankopen heeft moeten doen (tandenborstel, kleren, etc.) om tegemoet te komen aan het verlies of de diefstal van uw bagage. Bagage wordt in het algemeen binnen 48 uur teruggevonden en ze wordt slechts als verloren aangegeven vanaf 21 dagen. Het kan dus zeker van pas komen om een bagageverzekering te hebben, om enige soort van ongemak te vermijden.

Bagageverzekering: wat dekt de luchtvaartmaatschappij?

De schadevergoeding in geval van niet-terugvordering van de bagage is variabel. U zal enkel beroep kunnen doen op deze vergoeding na 21 dagen en u zal de klachttermijn van de luchtvaartmaatschappijen moeten respecteren.

De conventie van Montréal (Artikel 22) voorziet dat de maatschappijen tot 1.100 euro schadevergoeding per bagage en per passagier moeten betalen in geval van verlies of beschadiging van de bagage. Hiervoor moet u een schriftelijke klacht sturen naar de luchtvaartmaatschappij na de termijn van 21 dagen.

Denk aan uw kredietkaart

U kan u ook verzekeren tegen verlies of diestval van uw bagage dankzij uw kredietkaart. Zo zijn er verschillende kaarten die bagageverzekering aanbieden. Informeer u bij uw bank om te weten of u reeds gedekt bent. Indien u nog niet over een kredietkaart beschikt, kan u ons vergelijkingsplatform gebruiken om de kredietkaart te vinden die het beste voldoet aan uw behoeften en uw bagage zal beschermen. Het merendeel van de kredietkaarten maken het ook mogelijk om mijlen te sparen bij uw aankopen, die u zullen helpen besparen op uw volgende reizen.

Lees ons artikel: 5 redenen om een kredietkaart met reisverzekering aan te vragen

Verlies, diefstal of beschadiging van bagage gebeurt niet enkel bij anderen, het kan ook u overkomen. Ga dus goed na hoe u deze incidenten moet betwisten. Verzekeringen zijn ook een goed middel om uzelf te beschermen en zonder zorgen op reis te kunnen vertrekken.