Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit zijn jouw rechten en hoe je ze kunt opeisen

|Posted by | Uncategorised

Het is de grootste angst van reizigers: een vlucht die enkele uren vertraagd is, of zelfs helemaal geannuleerd. In zo’n situatie voel je jou vaak machteloos tegenover de luchtvaartmaatschappijen en de algemene voorwaarden die hen beschermen tegen veel mogelijke klachten. Gelukkig bestaan er Europese richtlijnen die de consument en de reiziger beschermen in geval van een geschil met de luchtvaartmaatschappij.

Veel mensen zijn zich hier niet van bewust, maar er is een vergoeding beschikbaar voor getroffen reizigers. Deze compensaties moeten worden aangevraagd bij de luchtvaartmaatschappij die je het ticket heeft verkocht. Daarom is het sterk aan te bevelen dat je bij het boeken van jouw tickets rechtstreeks naar de luchtvaartmaatschappij gaat en niet naar een operator of tussenpersoon die de beste prijzen vindt.

Eerste scenario: jouw vlucht is vertraagd

Gebrek aan personeel, technische problemen die voor het opstijgen moeten worden opgelost, stakingen, … De situaties die een vertraging van jouw vlucht kunnen veroorzaken zijn talrijk en gevarieerd. Helaas zijn de gevolgen dat ook. Zo is het mogelijk dat je de aansluiting, de pendeldienst naar jouw hotel of zelfs de check-in tijd voor jouw accommodatie mist. Bovendien kan het wachten aan de gate gedurende meerdere ongeplande uren betekenen dat je ongepland nog geld moet uitgeven aan eten en drinken.

Het goede nieuws is dat je onder bepaalde voorwaarden aanspraak kunt maken op een schadevergoeding. Afhankelijk van de afstand die jouw vliegtuig moet afleggen, de bestemming of de vertragingstijd, kan je tot 600 euro claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Ter plaatse, tijdens de wachttijd, heb je ook het recht om een bon voor eten en drinken te vragen tot de situatie is opgelost.

Er moet echter aan twee voorwaarden worden voldaan: je moet opstijgen vanuit een EU-land en je moet meer dan 3 uur te laat op jouw bestemming aankomen (niet opstijgen).

Weet ook dat je jouw vlucht gewoon kan annuleren om de tickets terugbetaald te krijgen.

Tweede scenario: jouw vlucht is geannuleerd

Het meest voorkomende scenario, en een waarmee al veel reizigers te maken hebben gehad, vooral tijdens de coronacrisis, is de annulering van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij. In dat geval kan je een volledige terugbetaling van jouw ticket vragen. De luchtvaartmaatschappij kan, en zal zeker proberen, je een alternatief aan te bieden met vergelijkbare voorwaarden. Hetzij een andere vlucht of een tegoedbon voor een toekomstige vlucht. Als je deze alternatieven aanvaardt, word je niet terugbetaald en kan je geen schadevergoeding eisen.

Als jouw vlucht niet alleen wordt geannuleerd, maar je ook minder dan 14 dagen voor vertrek op de hoogte bent gebracht, heb je het recht om, naast een volledige terugbetaling, een compensatie van maximaal 600 euro te eisen.

Derde scenario: je wordt tegen jouw wil bij de gate weggestuurd

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. De meest voor de hand liggende is dat je te laat aan boord bent gekomen. Helaas kan de luchtvaartmaatschappij je de toegang tot het vliegtuig weigeren, ook al waren er te veel mensen bij de veiligheidscontroles. Daarom kan het niet genoeg herhaald worden: kom ruim op tijd! Ook als jouw lichamelijke toestand je niet toestaat aan boord van het vliegtuig te gaan of je een gevaar vormt voor de veiligheid van de mensen aan boord (bijvoorbeeld als je dronken bent of onder invloed van drugs of medicijnen), zal de luchtvaartmaatschappij jouw eis tot schadevergoeding gemakkelijk kunnen betwisten.

Maar als de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld het vliegtuig heeft “overboekt”, d.w.z. meer tickets heeft verkocht dan er zitplaatsen in het vliegtuig zijn, dan heb je het volste recht om je geld terug te vragen, evenals een compensatie van tussen de 250 en 600 euro (afhankelijk van de afstand die je vlucht had moeten afleggen).

Uitzonderlijke omstandigheden

Wanneer luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met een verzoek om compensatie, kunnen zij dit weigeren met een beroep op uitzonderlijke omstandigheden. Helaas wordt hier misbruik van gemaakt, want zodra deze omstandigheden worden ingeroepen, zullen maar weinig klanten naar de rechter stappen om hun rechten te doen gelden.

Deze omstandigheden zijn onder meer natuurrampen, politieke instabiliteit in landen, een ontregelde passagier en stakingen, en zijn vaak de oorzaak van veel vertragingen en annuleringen. Degenen die dachten dat zij compensatie konden eisen van de luchtvaartmaatschappij die hun vlucht heeft geannuleerd wegens een algemene staking van de luchtvaartmaatschappijen, kunnen teleurgesteld zijn. Indien de staking echter alleen betrekking heeft op en gevolgen heeft voor jouw luchtvaartmaatschappij, is er niet langer sprake van een buitengewone omstandigheid en kan je een vergoeding verwachten. 

Handhaving van jouw rechten

Denk je dat je recht hebt op compensatie? Of zelfs maar een terugbetaling? In België heb je een jaar de tijd om jouw recht te doen gelden. In andere EU-landen is deze periode langer, zoals in Frankrijk, waar je tot zes jaar na de gebeurtenis een claim kunt indienen. Soms kan je ook het recht van het land van vertrek toepassen, of dat van het land waar het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd (bv. Ryanair, gevestigd in Ierland).

De beste manier om een klacht in te dienen, is gewoon contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij, die verplicht is je alle nodige informatie te verstrekken. Indien zij weigeren mee te werken (wat illegaal is en dus zeer onwaarschijnlijk), kan je een beroep doen op gespecialiseerde onlinediensten, een advocaat of een vereniging voor consumentenbescherming zoals Test-Aankoop.

Avatar

Over Sien Droeshout

Het is geen geheim dat ik me als content marketeer bij TopCompare uren mag verdiepen in de allerlaatste nieuwtjes van de financiële wereld. Alleen zo kan ik mensen op een duidelijke en leuke manier informeren over financiële producten, én hen helpen de beste keuzes te maken.