Menu
Probleem op de site?
Probleem op de site? 02 740 43 35 Ma-vrij, 9:30-17:30

Kredietkaart

Kredietkaartfraude voorkomen doe je zo

Door Jana Van Breusegem op 7 December 2017 | leestijd: 5 mn

kredietkaartfraude

Het zal u maar gebeuren. Plots krijgt u een extreem hoge kredietkaartafrekening in de bus. Op het overzicht ziet u bovendien allerlei uitgaven waar u helemaal niets van af weet. Iemand heeft waarschijnlijk uw kredietkaartgegevens gestolen of uw kaart misbruikt zonder dat u daar iets vanaf wist. Zoiets heet kredietkaartfraude. Maar wat zijn nu juist de manieren om kredietkaartfraude te voorkomen? TopCompare.be lijst enkele maatregelen voor u op!

1. Bewaar uw kaart op een veilige plek

In uw portemonnee, thuis in de kast of juist op kantoor: weet altijd waar uw kaart is en zorg ervoor dat het steeds op een veilige plek ligt. De plaats hoeft niet direct een kluis met zes sloten te betekenen, maar zorg er wel voor dat anderen deze plek niet snel kunnen raden of zomaar aan kunnen.

Wanneer u uw kaart op zak heeft, is uw portemonnee niet per se de beste plek om dit te bewaren. Er kunnen best veiligere plekken bestaan, zoals een apart compartiment in uw handtas of een klein zakje rond uw nek. Zo voorkomt u dat u, als uw portefeuille wordt gestolen door iemand met slechte intenties, naast uw cash ook niet direct uw krediet- of bankkaart kwijt geraakt.

2. Laat de kaart thuis als u hem niet nodig hebt

Denkt u dat u uw kaart niet zal nodig hebben als u de deur buiten gaat? Laat deze dan veilig thuis. Zodoende kan de kaart ook niet gestolen worden en is er geen kans op kredietkaartfraude. Denk aan een dagje strand als u op vakantie gaat. In de zee zal u niet zo veel met uw kredietkaart zijn. Bewaar deze gewoon in de kluis van uw hotelkamer en zit er niet meer mee in voor de rest van uw dag.
Neem een kijkje: Inbraakpreventie: ga met een gerust hart op vakantie

3. Creëer een sterke pincode

Wanneer u uw kredietkaart gebruikt, is het van belang dat u een sterke pincode heeft. Een simpele pincode zoals ‘0000’ of ‘1234’ kan u beter vermijden. Een pincode die bestaat uit uw geboortejaar of postcode verhoogt bovendien de kans op kredietkaartfraude. Wees dus origineel en bedenk een moeilijke cijfercombinatie.

Wanneer u een betaling doet in een hotel of winkel, geef dan altijd de voorkeur aan het betalen met uw pincode en niet het doorgeven van uw kredietkaartnummer. Krijgt u deze keuze niet, let dan nauwkeurig hoe de betaling in zijn werk gaat en laat u tijdens de transactie niet afleiden.

Voor beveiligde online transacties zal de vermelding “Verified by Visa“, “MasterCard Securecode” of “Safe Key” (American Express) op het scherm verschijnen of op de terminal aangeduid staan.

  • Verified by Visa zorgt ervoor dat uw online aankopen niet een maar twee keer worden beveiligd. Dit wordt gedaan aan de hand van persoonlijke boodschap in combinatie met een geheim wachtwoord.
  • MasterCard SecureCode zal het risico van de verrichting hoger inschatten als een vreemde computer of server tijdens de transactie wordt opgemerkt.
  • Safe Key maakt gebruik van een extra verificatiecode dankzij de 3D-Secure technologie dat de veiligheid van uw transactie verhoogt. Hierbij gaat het om een wachtwoord gekoppeld aan uw kredietkaartgegevens (kaartnummer, geldigheidsdatum en CVC-code).

Een niet voor de hand liggende pincode in combinatie met een van deze 3 beveiligingssystemen verhoogt de veiligheid van uw transacties en zal de kans op kredietkaartfraude verkleinen. Ook heeft u bij sommige banken de optie om bij elke betaling een uniek wachtwoord via SMS te ontvangen. Dit is o.a. het geval bij Beobank.
Lees ons artikel: Shop nu optimaal in de solden!

4. Houd uw kredietkaartinformatie voor u

Een kredietkaart kan frauduleus gebruikt worden zodra iemand met slechte bedoelingen uw kaartgegevens in bezit heeft. Bij veel (online) transacties is jammer genoeg alleen de kaartcode, de geldigheidsdatum en de verificatiecode (CVC-code) nodig. Zorg er daarom voor dat niemand anders deze gegevens weet. Als er een persoon is die u echt 100% toevertrouwt, zoals een familielid, kan u wel aan hem/haar de informatie toevertrouwen voor noodgevallen. Geef naast de ‘reguliere’ kaartgegevens ook uw kaart en pincode niet zomaar door aan anderen.

Het kan gebeuren dat u vage e-mails of telefoontjes ontvangt waarbij gevraagd wordt naar uw kredietkaartgegevens of pincode. Ga hier niet op in. Fraudeurs kunnen erg geloofwaardig overkomen als ze zich voorstellen als iemand van de bank. Geef nooit uw gegevens door en trap er ook niet in als u een vergoeding of dergelijke beloofd wordt.

5. Kijk uw rekening regelmatig na

Bekijk op regelmatige momenten het (online) rekeningoverzicht van uw kredietkaart om te zien of alle transacties erop staan en of u geen vreemde betalingen met uw kaart opmerkt.

Mocht u wel transacties tegenkomen waar u niets van afweet, neem dan contact op met uw kredietkaartuitgever. Mogelijk is uw kaart misbruikt en moet deze geblokkeerd worden.

6. Informeer uw bank wanneer u verandert van adres of op reis gaat

Bent u verhuisd of gaat u voor een lange periode op reis? Geef dit dan door aan uw kredietkaartuitgever. Als uw kaart plots in het Verre Oosten of het zonnige Florida gebruikt wordt, zal de bank weten dat dit van u afkomstig is.

7. Kaart gestolen/verloren? Rapporteer dit!

Als u uw kaart verloren bent of als deze gestolen is, dan is het belangrijk om dit te rapporteren bij uw bank. Zo kan uw kaart immers direct worden geblokkeerd en kan eventuele fraude met de kaart nog worden voorkomen. Kredietkaartinstellingen zijn hiervoor 24 uur per dag telefonisch bereikbaar.
Lees ook: Bankkaart verloren: wat nu?

Wat als er sprake van kredietkaartfraude is?

Wanneer er daadwerkelijk kredietkaartfraude is gepleegd met uw kredietkaart, kan u in de meeste gevallen de uitgaven vergoed krijgen door uw bank. Kredietkaartuitgevers bieden immers de mogelijkheid om foutieve betalingen terug te betalen (op een bepaalde franchise na) als er grove nalatigheid werd vastgesteld. Voor de precieze voorwaarden keert u zich het best naar uw bank.

Zodra u uw kaart heeft laten blokkeren bent u normaal gezien niet meer aansprakelijk voor verder misbruik van uw kaart. De kosten van eventuele frauduleuze transacties na het blokkeren zijn dan volledig voor rekening van de bank.

Werd de kaart misbruikt voordat u de diefstal had gemeld? Dan is uw aansprakelijkheid wettelijk beperkt tot € 150. Wanneer u nog steeds in het bezit van uw kaart bent (bv. bij een frauduleuze online transactie waar de fysieke kaart niet nodig was), dan vervalt dit bedrag.

Wilt u weten welke kredietkaarten verzekeringen tegen kredietkaartfraude bieden? Neem dan een kijkje op onze website.

Vergelijk kredietkaarten in België

Vergelijking van meer dan 30 financiële instellingen