Een kredietkaart is een betaalkaart waarmee het mogelijk is om uitgesteld te betalen. Je betalingen en geldafhalingen gaan niet meteen van je rekening in tegenstelling tot bij een gewone betaalkaart of debetkaart. De uitgever van de kredietkaart leent je dus eigenlijk geld of krediet. Het geleende bedrag moet je op een later tijdstip terugbetalen. Het verschuldigde bedrag wordt via een doorlopende opdracht of een domiciliëring van je zichtrekening gedebiteerd.
Wie een kredietkaart wenst, krijgt in ons land de keuze uit drie soorten kredietkaarten, gelinkt aan hoe de terugbetaling van het krediet werkt:
Met deze kaart kan je uitgesteld betalen. Het geld dat je hebt uitgegeven wordt de maand volgend op je aankopen op een vaste dag in de maand automatisch van je zichtrekening gehaald via een domiciliëring of doorlopende betaalopdracht. Zolang je het bedrag elke maand correct terugbetaalt, moet je geen interesten betalen.
Ook met deze kaart kan je uitgesteld betalen, maar hier kan je de terugbetaling spreiden over meerdere maanden. Elke maand moet je wel een minimumbedrag terugbetalen. Voor kredietopeningen tot € 5.000 moet je maandelijks 1/18de van de gebruikte reserves terugbetalen. Voor kredietopeningen hoger dan € 5.000 is dat 1/20ste van de gebruikte reserves. De rest van het verschuldigde bedrag betaal je in schijven terug, maar hier betaal je wel (hoge) interesten op. Die zijn afhankelijk van de (jaarlijkse) rentevoet die de bank bij de kredietkaart afficheert.
Een prepaid kredietkaart is een kaart waar je op voorhand geld moet zetten om ze te kunnen gebruiken. Je kan dus niet uitgesteld betalen, maar moet ook geen interesten betalen. Je kan niet meer kan spenderen dan wat er op de kaart staat, wat dit type kredietkaart vooral interessant maakt voor jongeren of studenten.
TopCompare Belgium (BE0643988146) is een Belgisch bedrijf dat in volledige transparantie werkt en officieel erkend is als lid van Fintech Belgium. Onze experts worden rechtstreeks opgeleid door de Febelfin Academy om je te helpen de beste keuzes te maken voor jouw persoonlijke lening, hypothecaire lening, verzekering of spaargeld.
In geval van een geschil met een kredietinstelling kan je contact opnemen met het Ombudsfin-platform
Toezichthoudende autoriteit: FOD Economie