Kredietkaarten - Veelgestelde vragen (FAQ)

De ontvangsttijd varieert van kaart tot kaart, maar u krijgt uw nieuwe kaart doorgaans na 7 - 10 dagen nadat uw aanvraag is goedgekeurd. Zorg ervoor dat al de nodige documenten volledig zijn ingevuld om uw aanvraag zo snel mogelijk te kunnen regelen.
Dit varieert ook per kaart. Dit wordt normaliter vermeld op uw uittreksel. Om zeker te zijn, stellen wij voor dat u uw bank persoonlijk opbelt om de specifieke datum na te gaan.
Om in aanmerking te komen, moet u minstens 18 jaar oud en financieel onafhankelijk zijn om een kredietkaart te kunnen aanvragen. Elke kaartuitgever vereist een eigen minimum jaarlijks inkomen.
De primaire kaarthouder is verantwoordelijk voor betalingen. In het geval van misbruik door een familielid, wordt de kaartverantwoordelijke gevraagd alle schulden en kosten te betalen. Indien u denkt dat er sprake is van misbruik, is het uw verantwoordelijkheid de bank te contacteren.
De kredietkaartuitgevers zijn verplicht alle informatie door te geven aan hun klanten. Het is daarentegen wel erg belangrijk dat u alles zeer zorgvuldig leest; vooral de algemene voorwaarden. In onze begrippenlijst vindt u alle soorten kosten en termen die u zou kunnen tegenkomen.
Voor werknemers:
  • Een kopie van uw identiteitskaart of paspoort;
  • Uw meest recente belastingformulier of uw salaris van de voorbije 2 maanden.


Voor zelfstandigen:
  • Een kopie van uw identiteitskaart of paspoort;
  • Uw BTW nummer.
Op dezelfde manier als de eerste aanvraag. U downloadt het aanvraagformulier en stuurt het via de post door. U kan ook naar uw dichtstbijzijnde kantoor gaan en daar een tweede kaart aanvragen.
Deze informatie wordt, samen met uw kaart, naar u toegestuurd. Dit wordt meestal telefonisch of online gedaan. Sommige bedrijven doen het zelfs via SMS.
Zolang u uw kaart niet activeert, kan u deze ook niet gebruiken. U wordt daarentegen ook niet bestraft indien u uw kaart niet activeert. Er gebeurt met andere woorden niets.
Het minimumbedrag wordt berekend op basis van uw persoonlijke balans en zal te zien zijn op uw maandelijks uittreksel. Enkel het minimum betalen wordt echter afgeraden aangezien hier ook telkens rentetarieven bij komen kijken. Probeer altijd alles tijdig te betalen, inclusief de rente, voordat de kosten zich opstapelen. Voor meer informatie kan u onze erg handige blog lezen over hoe u het best uw geld kan beheren.
Uw limiet wordt bepaald op basis van uw inkomen en verschilt van bank tot bank. Raadpleeg telkens uw bank om uit te zoeken hoe hoog uw limiet is. Uw limiet kan ook worden verhoogd indien u altijd tijdig alles terugbetaalt. Raadpleeg uw bankier indien u uw limiet zou willen verhogen.
Dit varieert op basis van uw kredietwaardigheid. Het aantal kaarten zal deze score uiteraard ook beïnvloeden. Wij raden aan dat u eerst 1 of 2 kaarten gebruikt om al uw benodigdheden te vervullen. Eventueel kan u, indien u alles tijdig betaalt, een hogere limiet aanvragen.
Dit doet u met een officieel formulier dat u bij uw bank kan krijgen. Vraag het formulier aan via telefoon, online, of via email.
Bel onmiddellijk uw bank! Zij kunnen hierna alle veiligheidsmaatregelen in werking zetten om fraude te vermijden. Het is mogelijk dat u vervangingskosten moet betalen, waarna de bank u een nieuwe kaart toestuurt.
Kijk eerst goed na of u die dag zelf iets hebt gekocht voordat u uw bank contacteert; het is namelijk mogelijk dat uw aankoop of het bedrijf een andere naam heeft op het uittreksel. Vraag ook eerst aan al wie toegang heeft tot uw kaart (partner, kinderen...) of zij iets hebben gekocht.
Eens u zeker bent dat de aankopen zonder toestemming werden gemaakt, dient u uw bank meteen op te bellen. U kan uw bank of kaartuitgever op elk uur in de week bellen. Aarzel dus zeker niet. Doet u dit niet, riskeert u te moeten betalen voor alle aankopen op uw kredietkaart.
Om meer te weten te komen over fraude, bekijk onze informatie over kredietkaart veiligheid en fraude.
Bij MasterCard en Visa kaarten zijn dit 3 getallen op de achterkant van uw kaart naast het veld voor uw handtekening. Deze codes hebben als doel uw identiteit te controleren.
3-D Secure is een manier om online transacties goed te keuren, te vergelijken met het gebruik van een pincode of een handtekening zetten onder kassabon in een winkel of restaurant. Om een internetbetaling te doen, moet u niet alleen de gegevens van uw kaart invoeren, maar ook de transactie ondertekenen met behulp van een kaartlezer. Deze kaartlezer genereert een code, uniek voor de transactie die u wilt uitvoeren, waardoor u kunt worden geïdentificeerd als de wettige houder van de kaart en de betaling wordt toegestaan.
Neem contact op met uw bank of kredietkaart uitgever en vraag een nieuwe kaart aan. Uw pincode is zeer waardevol en belangrijk; als iemand anders deze code weet te bemachtigen kunnen zij gebruik maken van uw kaart.
Indien u uw kaart heeft beschadigd of bent verloren, is het belangrijk allereerst uw bank of kredietkaartuitgever te contacteren. Uw kaart wordt hierna, en na een kleine vervangingskost, naar u toe gestuurd. Eens u de kaart heeft ontvangen en hebt geactiveerd, dient u enkel nog uw oude kaart door te knippen.
Dit gebeurt telkens u nog een achterstallige betaling op uw balans heeft. Daarom is het belangrijk uw balans altijd goed af te rekenen voordat u nieuwe aankopen maakt.
Afhankelijk van uw huidige kredietwaardigheid en bank, mag een persoon tot 3 bijkomende kaarten aanvragen. Raadpleeg uw bank om hier meer over te weten.
Ja, dit mag u doen. U kan deze limiet verhogen tot de limiet van uw belangrijkste kaart.
U kan bankautomaten over de hele wereld gebruiken met uw kredietkaart zolang zij Visa of MasterCard aanvaarden. Het is echter ook belangrijk dat u de transactiekosten en vooral ook de koerswisseling goed bekijkt.
Kijk eerst goed na of u alle kosten heeft terugbetaald. Contacteer uw bank of kaart uitgever en laat ze weten dat u uw kaart wilt laten annuleren. Zorg er ook voor dat u een schriftelijke bevestiging hebt om verdere vragen of mogelijke problemen te voorkomen.
Een kaart annuleren kan uw score beïnvloeden. Het is niet omdat u geen kaart meer heeft, dat u ook geen score meer hebt. Het kan uw score zelfs verlagen. Een kredietkaart geeft namelijk de indruk dat u uw leningen en schulden kan terugbetalen. Wat natuurlijk veel voordeliger is voor banken.
Bekijk onze woordenlijst om relevante termen en informatie op te zoeken.
Voor meer informatie kan u beter onze kredietkaart gids raadplegen.

Alle informatie over persoonlijke financiën en de vergelijking van financiële producten in 3 stappen

Waarom kiezen voor TopCompare.be?

100% gratis!
Snel & eenvoudig
Objectief & onafhankelijk

TopCompare.be is het beste platform om consumentenkredieten, kredietkaarten, zicht-, spaar-, termijnrekeningen en kasbons te vergelijken. We laten je toe deze producten van alle financiële instellingen op de markt te vergelijken en alle informatie te vinden die je zal helpen de juiste keuzes te maken.

Testimonial person
TopCompare.be bespaart me van de ene naar de andere bank te moeten lopen. Ik dacht niet dat het verkrijgen van mijn eerste kredietkaart zo eenvoudig zou zijn. Bedankt TopCompare.be!
Mathieu, 25 jaar, Brussel

Onze gratis tip om geld te besparen

Blijf op de hoogte van het laatste financiële nieuws en van onze tips om geld te besparen door je in te schrijven op onze nieuwsbrief.

Laatste nieuws

Lees het laatste nieuws over financiële producten in België en de beste tips om geld te besparen. Bekijk al het nieuws