Menu
Probleem op de site?
Probleem op de site? 02 740 43 35 Ma-vrij, 9:30-17:30

Hypothecaire lening

Wat doet een makelaar precies?

Door Laura Kroet op 15 February 2019 | leestijd: 5 min

makelaar

Stel, u wilt uw huis verkopen, of u bent juist op zoek naar een nieuwe woning. Dat proces en alles wat erbij komt kijken, kan u natuurlijk helemaal zelf regelen, maar het is ook mogelijk om hiervoor een makelaar in te schakelen. Voordat u echter in zee gaat met een vastgoedmakelaar, is het verstandig om een aantal zaken over de makelaardij helder te hebben. TopCompare.be biedt daarom een overzicht van de verschillende taken van een aankoopmakelaar en verkoopmakelaar, de bijkomende kosten en licht toe hoe u de juiste persoon kiest.

Wat valt onder de sector makelaardij?

De service die in dit artikel besproken wordt, is niet te verwarren met die van de kredietmakelaar. Deze persoon zoekt voor u namelijk naar de voordeligste kredietaanvraag als u die nodig hebt voor bijvoorbeeld een auto of verbouwing, terwijl de vastgoedmakelaar zich uitsluitend richt op onroerend goed.

Binnen de makelaardij houdt men zich namelijk bezig met de verkoop, aankoop, verhuur en huur van vastgoed. Hier horen niet alleen woningen bij, maar ook bedrijfspanden, kantoren en winkels. De voornaamste taak van een makelaar is in alle gevallen om partijen bij elkaar te brengen en de onderhandelingen over een pand in goede banen te leiden.

Makelaars beschikken onder meer over bouwkundig inzicht, juridische kennis, onderhandelingsvaardigheden en ze weten hoe een pand of woning het best te presenteren is om tot een succesvolle koop of huur te leiden. Om het beroep uit te mogen oefenen, moet de makelaar wel aan een aantal regels voldoen. Deze persoon moet de principes van de onafhankelijke beroepscorporatie Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) naleven en in diens register voorkomen.

Dat register, wat online te raadplegen is en wat informatie over alle erkende makelaars in België bevat, is daarom wellicht een zinvol beginpunt als u van plan bent om hulp bij de aankoop of verkoop van onroerend goed in te schakelen. Het BIV is in 1993 opgericht door de overheid om de makelaardij als sector van frauduleuze praktijken te ontdoen. Het gaat nu dus ook om een beschermde beroepsgroep.

Wat doet een aankoopmakelaar?

Welke makelaar u inschakelt, hangt van uw persoonlijke situatie af. Wie van plan is om een woning te kopen, kan terecht bij een aankoopmakelaar. Hier kunt u met een heel specifieke wens voor een toekomstige woning langsgaan, maar ook als u nog niet zeker weet waar u naar op zoek bent. Het woningaanbod is op het makelaarskantoor, en vaak ook al online, te bekijken.

Wanneer uw wensen helder zijn, begeleidt de makelaar u vervolgens in de zoektocht naar een andere woning en zorgt voor bezichtigingen. Hierbij wordt u ook geadviseerd over mogelijke verbouwingen of renovaties die nog aan de woning moeten gebeuren. De aankoopmakelaar neemt ook de aanverwante, administratieve zaken voor zijn of haar rekening. Dit houdt in dat hij of zij nagaat of aan de koop geen wettelijke bezwaren verbonden zijn, zoals schulden, en of alle noodzakelijke juridische stukken in orde zijn.

Ook niet geheel onbelangrijk; u wordt geadviseerd over een redelijke prijs. Zo kunt u, wanneer u akkoord gaat met de koop en u daar behoefte aan heeft, ook een hypothecaire lening aanvragen. TopCompare.be heeft in een eerder artikel op een rijtje gezet welke stappen u moet doorlopen bij de aanvraag van een hypotheek.

Hoe kan een verkoopmakelaar u helpen?

De taken van een aankoopmakelaar en verkoopmakelaar komen grotendeels overeen. Het verschil is echter dat u de hulp van een verkoopmakelaar inschakelt zodra u uw woning wilt verkopen, in plaats van kopen. Hij of zij brengt het huis dan ook onder de aandacht bij potentiële kopers en regelt bezichtigingen.

De makelaar helpt u met het bepalen van de verkoopwaarde van uw huidige woning. Hierbij speelt een aantal factoren een rol, zoals de locatie, de oppervlakte, de staat en het bouwjaar van het huis, maar ook hoe energiezuinig en geïsoleerd het pand is. Ook stelt hij of zij een dossier samen met alle documenten die nodig zijn voor de verkoop. Wanneer iemand geïnteresseerd is in uw woning, informeert de verkoopmakelaar deze mogelijke koper over alle financiële en juridische bijkomstigheden.

Als het uiteindelijke doel, een akkoord over de verkoop, is bereikt, stelt de verkoopmakelaar de verkoopovereenkomst op. Hij of zij begeleidt het gehele proces, tot de ondertekening van deze overeenkomst bij de notaris aan toe. Op TopCompare.be leest u meer over wat zo´n verkoopovereenkomst precies inhoudt.

Wat kost de hulp van een makelaar?

De hulp van een makelaar is niet kosteloos. Bij een geslaagde aankoop of verkoop van een woning gaat een bepaald percentage van de prijs van de woning naar de makelaar. Dit wordt ook wel commissie of provisie genoemd. Hoewel vastgoedmakelaars dit tarief zelf mogen vaststellen, wordt volgens het BIV vaak uitgegaan van een tarief van drie procent van de vraagprijs. Hier moet u overigens nog 21 procent btw bijtellen.

Voorbeeld: Stel dat u een woning koopt met een waarde van €250.000. Als uw makelaar een commissie van drie procent rekent, moet u hem of haar dus €7500 betalen voor de geleverde diensten. Met de 21 procent btw erbij gerekend, komt dit bedrag in totaal uit op €9075.

Het vaakst wordt gekozen om op basis van commissie te werken, zoals hierboven uitgelegd. Maar het is ook mogelijk om van te voren een vast bedrag af te spreken, wat kan variëren op basis van de service die de makelaar biedt. Ook is een combinatie van deze beide methodes mogelijk. Zo betaalt u bijvoorbeeld een commissie van drie procent over de eerste €150.000, en 1,5 procent voor elke bijkomende €20.000.

Dit betaald u als de inzet van een makelaar niet succesvol is

U hebt als klant dus de garantie dat de aankoopmakelaar of verkoopmakelaar zich inspant om u zo goed mogelijk te helpen. Mocht deze zoektocht niet succesvol zijn, dan betaalt u de commissie of provisie niet, maar wellicht krijgt u wel te maken met andere kosten als u daar van tevoren een overeenkomst over hebt getekend. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een vergoeding voor de geplaatste advertenties of de gemaakte kosten voor het opvragen van juridische documenten.

Houd overigens wel rekening met het feit dat deze makelaarskosten dus nog bij alle andere kosten voor de aankoop of verkoop van een woning komen, zoals de aanvraag van een hypotheek en de bijbehorende registratierechten, notariële vergoeding en administratie formaliteiten.

Vergelijk hypotheekleningen in België

Vergelijking van meer dan 30 financiële instellingen