Menu
Probleem op de site?
Probleem op de site? 02 740 43 35 Ma-vrij, 9:30-17:30

Vind de beste hypotheek voor uw nieuwe woning !

Vergelijk alle aanbieders van hypothecaire leningen in België en ontdek welke het beste bij uw wensen aansluit.

Wij vergelijken al 16 banken... en binnenkort meer

  • ckv
  • creafin
  • credimo
  • demetris
  • eb lease
  • elantis
  • krefima
  • patronale life
  • record credits
  • vdk
  • vivium
  • ...

Hypothecaire lening in België

Een huis kopen is altijd een hele opgave. Als u dan eindelijk uw perfecte droomhuis heeft gevonden begint het administratieve gedeelte, zoals het zoeken naar een goede notaris, zorgen dat alle documenten in orde zijn en het aanvragen van een lening voor uw huis of appartement. Maar hoe zit het hele proces van een huis kopen nou eigenlijk precies in elkaar? Welke belangrijke stappen moeten er gezet worden? Wat is de verantwoordelijkheid van de verkoper, en waar moet de koper zelf op letten? Hoeveel kan ik lenen voor een huis? En zijn er verschillen in het proces bij de koop met een hypothecaire lening, of zonder een hypothecaire lening? TopCompare.be legt het allemaal voor u uit!

Bij de aankoop van een woning komt heel wat kijken. Zo zijn er verschillende standaard procedures en documenten verplicht. Ook de volgorde van dit proces is zeer belangrijk. Een stappenplan kan daarom uitkomst voor u bieden om er bijvoorbeeld achter te komen hoeveel u kunt lenen voor uw huis en hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

De eerste stap is natuurlijk de woning kiezen die u wenst te kopen. Deze woning moet wél binnen uw budget vallen. Om snel uw persoonlijke budget te berekenen is het allereerst belangrijk om te weten of u een hypotheek wenst af te sluiten voor de koop van uw woning, of niet. U kunt namelijk niet zomaar elk bedrag lenen voor uw huis. Voor de vraag “hoeveel kan ik lenen voor een huis” kunt u het beste een afspraak maken bij een makelaar, zodat die u kan vertellen hoeveel u, aangezien uw persoonlijke situatie, maximaal zou kunnen lenen. Dit is gratis, neutraal en niet bindend advies. Daarnaast kunt ook TopCompare.be raadplegen, onze simulator kan u bijvoorbeeld vertellen of u in aanmerking kunt komen voor een lening afhankelijk van uw inkomen, of u kunt uw bank hiervoor raadplegen.

Deze maximale lening voor uw huis of appartement wordt bepaald naar aanleiding van een aantal criteria, zoals:

  • Uw jaarlijkse netto inkomen
  • Of u het huis alleen of met een partner wenst te kopen;
  • Of u nog andere maandelijkse verplichtingen heeft, zoals een schuld die u moet afbetalen of huur die u nog moet betalen.

Opmerking:

Deze criteria kunnen verschillen van bank tot bank. Met behulp van een hypothecaire lening simulatie kunt u lenen voor een huis of appartement en kunt u uw budget samenstellen. Mocht u uw spaargeld ook wensen te gebruiken voor de aankoop van uw onroerend goed, dan kunt u dat bovenop uw maximale lening leggen, zodat u uw totale budget weet. Naar aanleiding van dit budget kunt u op zoek gaan naar uw perfecte nieuwe stek. Houd er echter rekening mee dat er nog andere kosten bij de koopprijs komen zoals bijvoorbeeld notariskosten, taxatiekosten, registratierechten en overschrijf belasting. Deze kosten moeten vaak uit eigen zak worden betaald en zijn voor de verantwoordelijkheid van de koper. Deze kosten komen over het algemeen overeen met 6% tot 12% van het uiteindelijke bedrag van uw lening.

Als u op zoek gaat naar uw nieuwe huis of appartement houd dan rekening met de locatie. Hoe ver ligt uw nieuwe woning van uw werkplek gelegen en hoeveel kost het om u dagelijks te verplaatsen vanuit huis, en passen die kosten binnen uw persoonlijke budget? Ook is het belangrijk om te weten of u wenst te verbouwen of niet. Een nieuwbouw woning vraagt namelijk 21% BTW over de aankoopprijs, maar daarentegen hoeft u niets te verbouwen. Wist u trouwens dat u ook een verbouwing kunt financieren met uw hypotheeklening? Daarnaast verschilt het ook nog eens per regio hoeveel inschrijvingsgeld u gaat betalen, dit kan schommelen tussen 7% voor Vlaanderen en 12,5% voor de andere regio’s.

Als u dan eindelijk alle kosten goed op een rijtje heeft gezet en uw droomhuis of appartement hebt uitgekozen is het belangrijk het huis een paar keer goed (en op verschillende tijdstippen) te bezichtigen, voor het tijd is voor de volgende stap!

Het is belangrijk dat de vraagprijs binnen uw budget ligt, omdat een onderhandeling niet altijd zeker is, maar vaak is het toch mogelijk om een onderhandeling rond te krijgen. Een prijsverlaging van tussen de 15% en de 10% is niet ongewoon, maar hangt natuurlijk af van verschillende aspecten zoals de actuele status van de markt en of het een reële vraagprijs is of niet. U kunt een professional vragen om met u mee te gaan naar de bezichtiging van de woning, om te kijken of de prijs die u aangeboden wordt overeenkomt met het desbetreffende onroerend goed. Een bouwkundige kan u ook vertellen of het onroerend goed verborgen gebreken heeft en u eventuele mogelijkheden laten zien indien u wenst te verbouwen. Zodra u ongeveer weet welke prijs u zou willen betalen voor de woning kunt u door naar de volgende stap.

Als u een waardige prijs in gedachte heeft en weet hoeveel u kunt lenen voor dit huis, kunt u een officieel openingsbod doen, of een optie nemen. Een professional zoals een makelaar kan u hierbij helpen, maar is niet verplicht. Houd er rekening mee dat de uiteindelijke verkoopprijs vaak tussen de vraagprijs en het openingsbod ligt. U kunt echter ook een optie nemen op de woning. Dit zijn de verschillen tussen een officieel bod en een optie:

Een bod

Een officieel bod uitbrengen is altijd bindend voor de koper, en gebeurd dus het beste schriftelijk, om misverstanden te voorkomen. Als koper bent u dus verplicht het bij de door u geboden prijs te houden en kunt u niet meer afzien. Als de verkoper uw bod accepteert (en ondertekend) is de verkoop officieel. Mocht uw bod niet geaccepteerd worden binnen de besproken termijn, dan heeft u verder geen verplichtingen meer en kunt u verder onderhandelen over de prijs, of op zoek naar een andere woning.

Een Optie

De koper kan er echter ook voor kiezen om een optie te nemen op de woning, indien deze er nog niet helemaal uit is. Door middel van een optie kunt u de woning tijdelijk reserveren, voor als u nog even met de bank moet overleggen over de lening voor het huis bijvoorbeeld, of als u er gewoon nog even een nachtje over wenst te slapen. De verkoper moet echter wél de optie accepteren. Als de markt competitief is, kan het zijn dat de verkoper helemaal geen optie accepteert.

Opmerking:

Het is altijd veiliger om eerst een optie te nemen als u nog wat dingetjes moet uitzoeken met de bank, of als u er gewoon nog even over wilt nadenken. Is het niet mogelijk om een optie te nemen, of bent u er al 100% over uit, dan kunt u overgaan op het officiële bod, en door naar de volgende stap.

Nadat u een officieel bod heeft gedaan en deze is geaccepteerd en ondertekend door de verkoper gaat u door naar de voorlopige verkoopovereenkomst. Dit is een bindend contract waarbij alle details van de woning worden beschreven. De voorlopige verkoopovereenkomst wordt ook wel een compromis, een overdrachtsovereenkomst of een onderhandse verkoopovereenkomst genoemd. Zodra de verkoopovereenkomst is getekend is de verkoop bindend waar geen van beide partijen meer onderuit kunnen. Samen met de verkoopovereenkomst is de verkoper onder andere verplicht om de volgende documenten te leveren en te vergoeden:

  • Naam van het eigendom
  • Bodemattest
  • Energieprestatiecertificaat (EPC)
  • Stedenbouwkundig uittreksel
  • Postinterventiedossier (PID)
  • Keuringsverslag van de elektrische installatie (AREI)
  • Certificaat voor de stookolietank

Bij deze stap kan de verkoper een garantie vragen van rond de 5% a 10%. Wettelijk is er geen minimum of maximum bedrag dat als voorschot kan worden gevraagd. Echter, als het gaat om een woning die nog gebouwd moet worden of nog in de aanbouw is op het moment dat de verkoopovereenkomst wordt samengesteld, is het wettelijk vastgesteld dat het gevraagde voorschot niet hoger mag zijn dan 5% van de verkoopprijs.

Tip:

Schrijf het voorschot nooit zomaar over op de rekening van de verkoper, maar altijd op die van de verantwoordelijke makelaar of notaris, om zo uzelf te beschermen tegen fraude. Geef het geld ook nooit cash en zorg altijd dat er een bewijs van betaling bestaat.

Met de verkoopovereenkomst als basis stelt de notaris de verkoopakte of de notariële akte samen. De notaris zoekt de laatste dingen uit, als deze niet of niet duidelijk in de verkoopovereenkomst staan. Dit moet binnen een termijn van 4 maanden gebeuren, omdat de fiscus de verbonden belastingen wenst te innen. De verkoopakte biedt rechtszekerheid wat betekent dat het onroerend goed overgeschreven kan worden op naam van de nieuwe eigenaar. Ook is het verplicht in de notariële akte te vermelden of de woning met of zonder hypotheek wordt aangeschaft. Als u een lening voor het huis heeft besproken met de bank, dan wordt er een hypotheekakte door de notaris samengesteld. Wanneer alle documenten door beide partijen zijn getekend en ook de hypotheekakte door de bank is goedgekeurd, dan bent u eindelijk de trotse eigenaar van uw nieuwe woning!

Met dit stappenplan bent u goed voorbereid op de koop van uw nieuwe woning! Wilt u meer specifieke informatie over lenen voor een huis, of een van de andere stappen? Raadpleeg dan een van onze andere artikelen

Onze gratis tip om geld te besparen

Blijf op de hoogte van het laatste financiële nieuws en van onze tips om geld te besparen door u in te schrijven op onze nieuwsbrief.